Διακοπές!

Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2015

Η Νοσταλγός και η ανύπαρκτη Παιδεία





Η Νοσταλγός και η ανύπαρκτη Παιδεία

…Εκάθισεν εις τας κώπας και ήρχισε να ελαύνη. Εκείνη, εις την πρύμνην καθήμενη, εδέχετο κατ’ όψιν το ωχρόν φως της σελήνης, το οποίον επέχριεν ως με αργυράν κόνιν τους αβρούς χαρακτήρας του ωραίου προσώπου της. Ο νέος την εκοίταζε δειλώς…

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Η Νοσταλγός


Δέκα χρόνια πριν. Σε μια άλλη χώρα. Είχα βρεθεί στον κινηματογράφο να βυθίζομαι στη μαγεία της εικόνας και της μουσικής. Η «Νοσταλγός» από τα πιο αγαπημένα διηγήματα του Παπαδιαμάντη, με αυτόν τον παράξενο ερωτισμό που το διαχέει μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη από την Ελένη Αλεξανδράκη. Η μουσική ήταν του Νίκου Παπάζογλου. Νοσταλγός η Όλια Λαζαρίδου. Η δράση είχε μεταφερθεί από τη Σκιάθο στη Νίσυρο, αγαπημένο νησί της σκηνοθέτιδος.
Είχα βγει από το σινεμά αλλοπαρμένος. Να που ο Παπαδιαμάντης μπορεί να μεταφερθεί στις σκοτεινές αίθουσες και να μαγέψει τόσα χρόνια μετά.
Διαβάζω τώρα με μεγάλη χαρά ότι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές η «Νοσταλγός» ξεκινά το ταξίδι της και στη θεατρική σκηνή. Από 21/9 έως 17/11, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9:15 μμ για δεκαοκτώ παραστάσεις στο θέατρο "Αλκμήνη".


Το εγχείρημα αυτή τη φορά έχουν αναλάβει ο Θίασος Λώτινος Ήλιος και η σκηνοθέτις Άννα Παπαμάρκου.  Στον πρωταγωνιστικό ρόλο της παράστασης, βρίσκεται η καταξιωμένη ηθοποιός Αριέττα Μουτούση, που πλαισιώνεται από δυο νέους και ταλαντούχους ηθοποιούς, τη Μαρία Λογοθέτη και τον Δημήτρη Λιόλιο, ενώ κινηματογραφικά εμφανίζεται ο επίσης καταξιωμένος ηθοποιός Θόδωρος Κατσαφάδος, ερμηνεύοντας το ρόλο του Μπάρμπα Μοναχάκη.
Στη θεατρική εκδοχή, η δράση μεταφέρεται χρόνια μετά την –αποτυχημένη- προσπάθεια απόδρασης και επιστροφής στον γενέθλιο τόπο.
Η Λιάλιω θυμάται…
Γράφει η σκηνοθέτις στο σημείωμά της: «…Η Λιαλιώ, για μένα, είναι η κάθε ψυχή που ασφυκτιά μέσα στην αδιέξοδη πραγματικότητα και νοσταλγεί την επιστροφή στην αθωότητα και την ακεραιότητα. Είναι η ψυχή, που δεν παραμένει εγκλωβισμένη στη νοσταλγία, αλλά κάνει την ηρωική έξοδο, αποφασισμένη να αλλάξει τη μοίρα της….»
Συζητώ συχνά για το πώς θα μπορούσε να προσεγγίσει η νέα γενιά τον Παπαδιαμάντη. Πως θα μπορούσε να μπει στην ψυχή της γλώσσας του. Κι αναρωτιέμαι τι είδους Παιδεία είναι αυτή που δεν μπορεί να δώσει τα ερεθίσματα για να αγαπήσουν τα παιδιά τον Παπαδιαμάντη. Κάτι Πασχαλινά και Χριστουγεννιάτικα διηγήματα μάλλον διώχνουν τα παιδιά παρά τα βοηθούν να καταλάβουν. Μήπως θα άξιζε να προβληθεί στα σχολεία της χώρας η ταινία της Αλεξανδράκη ως πρώτο βήμα; Μήπως θα έπρεπε τα σχολεία να πάνε στο θέατρο να δουν τη «Νοσταλγό»;
Μια κυρία το καλοκαίρι στην παραλία διάβαζε τη «Φόνισσα» και ρώτησα νεαρά παιδιά αν ξέρουν ποιο βιβλίο ήταν αυτό και ποιος το είχε γράψει. Πλήρης άγνοια. Ποσοστό 100%.
Νομίζω πως δεν θα χρειαζόταν κανένα άλλο επιχείρημα για να θεωρήσω ανύπαρκτη την Παιδεία μας.
Πέρα από μεγαλόστομες και κούφιες διακηρύξεις μήπως θα έπρεπε να σκύψουμε, να σκεφτούμε και να τα αλλάξουμε όλα εκ βάθρων; Μα τι λέω τώρα…
Πληροφορίες: Θέατρο Αλκμήνη, Αλκμήνης 8-12, Γκάζι (μετρό Κεραμεικός)

 Κείμενο μου που δημοσιεύτηκε το Σάββατο 26/9 στον "Δρόμο".

Κυριακάτικα χαμόγελα στο Παλιό Φάληρο


Βρέθηκα σήμερα το μεσημεράκι στο Παλιό Φάληρο για την παρουσίαση του βιβλίου μου "Η κούπα του Πτολεμαίου -Περιπέτεια στο Πόρτο Ράφτη" (εκδόσεις Ιπτάμενο Κάστρο). Το καφέ -βιβλιοπωλείο Booktalks αποδείχθηκε ένας ζεστός και φιλόξενος χώρος και μικροί -μεγάλοι που βρέθηκαν εκεί πιστεύω ότι απόλαυσαν μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα.


Εκεί κι εγώ να μιλάω για την "Κούπα" και αν φτιάχνω μια ιστορία μυστηρίου μαζί με τα παιδιά που διαδραματιζόταν σε έναν στοιχειώμένο πύργο στο Φάληρο.
Μετά τα παιδιά ζωγράφισαν το καθένα τη δική του Κούπα και με δημοκρατικές διαδικασίες βραβεύσαμε την καλύτερη ζωγραφιά που πήρε δώρο μια Μαγική τράπουλα των Παραμυθιών.



Μαζί μας, με πολούς παλιούς και νέους φίλους βρέθηκε και η συγγραφέας Εύη Τσιτιρίδου (που έκανε και το φωτορεπορτάζ!) και η Λέλα Στρούστη εικονογράφος και συγγραφέας που έφτιαξε κι αυτή μια ξεχωριστή Κούπα.




Με πολλούς συνεχίσαμε σε παρακείμενο σουβλατζίδικο μέχρι αργά το απόγευμα.
Αυτό που μένει έιναι τα χαμόγελα των παιδιών και των μεγάλων, που τόσο μας λείπουν αυτότ ον καιρό.
Άντε να βρισκόμαστε λοιπόν!

Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2015

Η Νοσταλγία, τα Νησιά, η Κούπα του Πτολεμαίου και η Λέρος



«…Κάθε νησί είναι κατεξοχήν μια οντότητα, μια ταυτότητα, ένα κάτι με περίγραμμα, είδος, που αναδύεται σαν ιδέα. Στην περατότητά του κάθε νησί είναι μια άποψη του κόσμου. Κάθε νησί είναι ποντισμένο στον κόσμο, κοσμικό και κοσμολογικό, με τον έναστρο ουρανό πάνω απ’ τα κεφάλια μας και την απεραντοσύνη απέναντι, αισθητή στο βλέμμα… Σε κάθε παρακαμπτήριο, σε κάθε στροφή, σε κάθε βήμα ανασυντίθεται ο κόσμος και αναδιοργανώνεται. Αυτό που βλέπει το μάτι γίνεται αυτοστιγμεί δομή, κατακλύζεται το μάτι από την αρμονία με νέα έκπληξη κάθε φορά. Μεταξύ κοσμολογίας και κοσμητικής, απέραντος και περιορισμένος, ο ορίζοντας αναδιατάσσεται.
Κάθε νησί είναι κατεξοχήν τόπος.

Η νοσταλγία ενός νησιού. Ως τόπος το νησί είναι ταυτόχρονα ένας πολύ ιδιάζων τόπος, ένας τόπος που σε ωθεί σε αναχώρηση: από το νησί, μπορείς μόνο να φύγεις, «Χάρε γερο-ναυτίλε». Και θέλεις, οφείλεις να επιστρέψεις εκεί. Το νησί καθορίζει και μαγνητίζει. Συμβαίνει να πιστέψεις ότι ο χρόνος καμπυλώνει όπως ο ορίζοντας και ότι θα επιστρέψεις έπειτα από έναν περίπλου, έναν κύκλο, μια οδύσσεια.
Αλλά επιστρέφεις, άραγε, όντως εκεί; Και μπορείς ποτέ εκεί να μείνεις;»

Από το βιβλίο «Νοσταλγία –Πότε λοιπόν είναι κανείς σπίτι του;» της Μπαρμπαρά Κασσέν, ένα βιβλίο για να το διαβάζεις αργά- αργά και να απολαμβάνεις κάθε σκέψη και φράση,  με την έξοχη εισαγωγή, μετάφραση και σημειώσεις από τη Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλλου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μελάνι.





Μετά την «Κούπα του Πτολεμαίου» όπου ένα μικρό ερημονήσι παίζει τον δικό του ρόλο, αλλά αποτελεί πηγή έμπνευσης στον ορίζοντα και μέρος του εξωφύλλου του βιβλίου, κυριευμένος από νοσταλγία έγραψα τη συνέχεια που διαδραματίζεται στη Λέρο, ένα νησί με ξεχωριστή σημασία για μένα. Οι τραγικές συμπτώσεις με το δράμα των προσφύγων ήρθαν να εντείνουν την αίσθηση και τη διάθεση που είχα να γράψω το βιβλίο, ξαναζώντας μέσα μου στιγμές και ζωντανεύοντας ανθρώπους που δεν είναι πια κοντά μας, αλλά και άλλους πολλούς που έδωσαν –άθελά τους- τις δικές τους πινελιές στην ιστορία…

Λέρος: Άγιος Ισίδωρος


Και έτσι επαναλαμβάνω μέσα μου:
…Και θέλεις, οφείλεις να επιστρέψεις εκεί. Το νησί καθορίζει και μαγνητίζει. Συμβαίνει να πιστέψεις ότι ο χρόνος καμπυλώνει όπως ο ορίζοντας και ότι θα επιστρέψεις έπειτα από έναν περίπλου, έναν κύκλο, μια οδύσσεια.
Αλλά επιστρέφεις, άραγε, όντως εκεί; Και μπορείς ποτέ εκεί να μείνεις;


Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2015

Ξεκινούν στις 15 Οκτωβρίου τα Σεμινάρια δημιουργίας παραμυθιού

Για δεύτερη συνεχή χρονιά θα πραγματοποιηθούν στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης σεμινάρια για τη δημιουργία παραμυθιών μαζί με τα παιδιά. Εισηγήτης θα είναι ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Κώστας Στοφόρος, συν-δημιουργός της Παραμυθοκουζίνας.
Φωτογραφία της Βάσως Μαραγκουδάκη από το literature.gr


Η Παραμυθοκουζίνα ξεκίνησε το ταξίδι της στον κόσμο των Παραμυθιών το φθινόπωρο του 2011 κι από τότε έχει ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα και έχει συμβάλλει στη δημιουργία εκατοντάδων παραμυθιών μαζί με τα παιδιά –κάθε ηλικίας.
Βασικό «εργαλείο» για την κινητοποίηση της φαντασίας των παιδιών είναι η Μαγική Τράπουλα των Παραμυθιών.
Στα Σεμινάρια θα έχουμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε σημαντικούς συγγραφείς και εικονογράφους που θα μοιραστούν μαζί μας τα μυστικά της δουλειάς τους.
Στις πρώτες συναντήσεις θα είναι μαζί μας η Ιωάννα Μπαμπέτα, η Ιωάννα Μπουλντούμη και η Πέγκυ Φούρκα
Α Κύκλος Σεμιναρίων
-Περιλαμβάνονται τρεις συναντήσεις, διάρκειας 2 ½ ωρών
-Θα πραγματοποιηθεί Πέμπτη (7-9.30 μμ) στις 15,  22 και 29 Οκτωβρίου
-Απευθύνεται σε υποψήφιους παραμυθάδες, γονείς, φοιτητές και παιδαγωγούς, αλλά και σε όσους θέλουν να ανακαλύψουν τον μαγικό κόσμο των παραμυθιών.
-Στις συναντήσεις μας γνωστοί συγγραφείς και εικονογράφοι παιδικών βιβλίων θα  μοιραστούν μαζί μας τα μυστικά τους και θα απαντήσουν στις ερωτήσεις των εκπαιδευόμενων
-Τα παραμύθια των εκπαιδευόμενων που το επιθυμούν θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Παραμυθοκουζίνας  http://paramithokouzina.blogspot.gr/  
Περιεχόμενο
1η Συνάντηση -15 Οκτωβρίου: 
-Βιωματικές ασκήσεις για την καλύτερη γνωριμία και συνεργασία της ομάδας.
-Προσέγγιση του κόσμου των παραμυθιών (ανάλυση της δομής κ.α.)
-Γνωριμία με τις «λειτουργίες» του παραμυθιού και τη Μαγική Τράπουλα
-Σχεδιάζοντας ένα παραμύθι. Ποια είναι τα υλικά και πως «μαγειρεύονται». Συζήτηση με τη συγγραφέα Ιωάννα Μπαμπέτα
-Ο κάθε εκπαιδευόμενος αναλαμβάνει, να δημιουργήσει και να παρουσιάσει στην επόμενη συνάντηση τη δική του ιστορία, βασισμένη σε οδηγίες που θα του δοθούν
2η Συνάντηση - 22 Οκτωβρίου:
-Παρουσίαση και συζήτηση των παραμυθιών που δημιούργησαν οι εκπαιδευόμενοι
-Τεχνικές και παιχνίδια για να φτιάχνουμε παραμύθια με την ομάδα ή την τάξη
-Παρουσίαση της Μαγικής Τράπουλας της Μυθολογίας
-Πως μπορούμε με τη βοήθεια των παραμυθιών να γνωρίσουμε την ιστορία και τη μυθολογία
-Χωρίζουμε την τάξη σε ομάδες. Η κάθε ομάδα δημιουργεί και παρουσιάζει τον δικό της μύθο. 
-Ο κάθε εκπαιδευόμενος αναλαμβάνει ακολουθώντας τον «χάρτη της ιστορίας» να δημιουργήσει ένα παραμύθι βασισμένο σε κάποιον μύθο της ελληνικής ή της παγκόσμιας μυθολογίας και να το παρουσιάσει στην επόμενη συνάντηση
-Συζήτηση με την συγγραφέα Ιωάννα Μπουλντούμη


 
3η Συνάντηση -29 Οκτωβρίου: 
-Παρουσίαση και συζήτηση των παραμυθιών που δημιούργησαν οι εκπαιδευόμενοι
-Η τάξη φτιάχνει το δικό της παραμύθι.
-Συζητάμε όλοι μαζί και αποφασίζουμε ποιος θα είναι ο κεντρικός ήρωας του παραμυθιού, η πλοκή κ.α..
-Συζήτηση- σχολιασμός από την εικονογράφο και συγγραφέα Πέγκυ Φούρκα

Για εγγραφές και πληροφορίες : 210 3250341
E-mail : info@ekedisy.gr | ekedisy@gmail.com
Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Τριπόδων 23, Πλάκα, Αθήνα

Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2015

Στην τάξη της κυρίας Μαργαρίτας: Μια μοναδική θεατρική παράσταση




Νομίζω θα είναι μια ξεχωριστή θεατρική εμπειρία. Μια παράσταση στον φυσικό της χώρο. Σε μια σχολική τάξη που έχει στηθεί στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης  θα έχουμε την ευκαιρία να καθίσουμε στα θρανία και να ζήσουμε το θεατρικό έργο «Στην τάξη της κυρίας Μαργαρίτας» με την Ελισάβετ Σταυρίδου στον ομώνυμο ρόλο


Έτσι λοιπόν, λίγες μέρες μετά την επίσημη έναρξη της σχολικής χρονιάς, η Κυρία Μαργαρίτα «ανοίγει» στο θεατρόφιλο κοινό την Παλαιά Τάξη του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και παίρνει τη θέση της στην έδρα, παραδίδοντας ένα σπάνιο μάθημα ζωής. 


Η κα Μαργαρίτα εισβάλει στην τάξη και από ανθρωπάκι μεταμορφώνεται σε τέρας. Η εξουσία που της δίδει η έδρα την οδηγεί σε αυταρχικές συμπεριφορές δικτακτορικών καθεστώτων. Προσπαθώντας η ίδια να σταθεί όρθια και να ισορροπήσει μπροστά στα έκπληκτα μάτια των μαθητών της αποκαλύπτει, άθελά της, την παθογένεια του εκπαιδευτικού συστήματος ως απόρροια σειράς λανθασμένων «συνταγών» αλλά και της πίεσης που δέχεται η ίδια από την κοινωνία και τους ανωτέρους της. Κωμικοτραγική φιγούρα που, όμως, αγωνιά και νοιάζεται για το μέλλον των νέων, καταβάλλοντας φιλότιμες προσπάθειες να τους προειδοποιήσει για όσα (θλιβερά) έπονται. Από τη βέργα στην …αξιολόγηση, η παράσταση διατρέχει την προβληματική αντιμετώπιση της πολιτείας στο πιο ευαίσθητο κομμάτι, αυτό της παιδείας. 

Πολιτικό θέατρο, εμπνευσμένο από το αριστούργημα του Ρομπέρτο Ατάυντε «Apareceua Margarida» (1971), απολύτως επικαιροποιημένο στην ελληνική πραγματικότητα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Δραματουργία: Ομάδα Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Φοινίτσης
Ερμηνεία: Ελισάβετ Σταυρίδου
Κοστούμι: Άντζυ Πυκνάδα
Φωτογραφίες: Αντώνης Μωραϊτάκης
Σχεδιασμός αφίσας: Κατερίνα Ρουκά



Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης (Τριπόδων 23 – Πλάκα)
Παραστάσεις: Σάββατο 9μ.μ., Κυριακή 7μ.μ., Δευτέρα 9μ.μ.
Εισιτήρια: 10 ευρώ (κανονικό), 5 ευρώ (μειωμένο)
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2103250341
Απαραίτητη η κράτηση θέσεων λόγω περιορισμένης χωρητικότητας
Η παράσταση δεν προτείνεται σε παιδιά κάτω των 13 ετών


Η παράσταση κάνει πρεμιέρα στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών «Δημήτρης Πικιώνης», την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2015.

Τρίτη, 15 Σεπτεμβρίου 2015

Κυριακάτικοι περίπατοι στην Πλάκα: Το πρόγραμμα Οκτωβρίου -Νοεμβρίου



Πέρσι περάσαμε καταπληκτικά. Γνωρίσαμε την πόλη περπατώντας με παιδιά, γονείς, αλλά και όσους θέλησαν να ανακαλύψουν την πόλη και την ιστορία της με έναν διαφορετικό τρόπο.
Και φέτος η Παραμυθοκουζίνα σε συνεργασία με το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης ξεκινά τους Κυριακάτικους περίπατους στην Πλάκα από την Κυριακή 4 Οκτωβρίου στις 12.30.
Το πρόγραμμα έχει ως εξής:




Κυριακή 4 Οκτωβρίου
Η οδός Τριπόδων και το Μνημείο του Λυσικράτη
Περπατάμε στην οδό Τριπόδων, τον αρχαιότερο δρόμο της Αθήνας που έχει διατηρήσει την ίδια ονομασία για 25 σχεδόν αιώνες. Στο περίπατό μας μιλάμε στα παιδιά για το αρχαίο θέατρο και τι σήμαινε για τους Αθηναίους της κλασικής εποχής.
Επισκεπτόμαστε το Μνημείο του Λυσικράτη και μαθαίνουμε την πλούσια ιστορία του. Στη συνέχεια επιστρέφουμε στο Μουσείο και δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά ένα παραμύθι με αφορμή τα όσα μάθαμε στον περίπατό μας
Κυριακή 11 Οκτωβρίου
Τα Αναφιώτικα και το Πρώτο Ελληνικό Πανεπιστήμιο
Περπατάμε στα Αναφιώτικα, την πιο γραφική γειτονιά της Αθήνας και μαθαίνουμε την ιστορία τους. Πώς χτίστηκαν, γιατί εγκαταστάθηκαν εδώ οι άνθρωποι από την Ανάφη, ποιοι είναι οι μύθοι για το μικρό νησί των Κυκλάδων.
Στο τέλος της διαδρομής μαθαίνουμε που και πως λειτούργησε το Πρώτο Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα. Στη συνέχεια επιστρέφουμε στο Μουσείο και δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά ένα παραμύθι με αφορμή τα όσα μάθαμε στον περίπατό μας
Κυριακή 18 Οκτωβρίου
Οι Αέρηδες και οι Δερβίσηδες
Στον περίπατό μας στους δρόμους της Πλάκας μαθαίνουμε ποιο είναι το παλιότερο σπίτι της Αθήνας, γνωρίζουμε τα Λουτρά των Αέρηδων και μαθαίνουμε για το Ωρολόγιο του Κυρρήστου που θεωρείται ο αρχαιότερος μετεωρολογικός - ωρομετρικός σταθμός του κόσμου. Μιλάμε ακόμη για τη σχέση που είχε ο χώρος αυτός στην πιο πρόσφατη ιστορία με τους περίφημους Δερβίσηδες. Δημιουργούμε μαζί με τα παιδιά ένα παραμύθι στο χώρο μπροστά στους «Αέρηδες»
Κυριακή 25 Οκτωβρίου
Η Απελευθέρωση της Αθήνας
Ο περίπατός μας ξεκινά από τον Ναό του Αγίου Νικολάου του Ραγκαβά, όπου μαθαίνουμε για την καμπάνα που σήμανε πρώτη την απελευθέρωση της Αθήνας από τον Οθωμανικό ζυγό, αλλά και το τέλος της Γερμανικής Κατοχής στις 12 Οκτωβρίου του 1944. Στη συνέχεια ανηφορίζουμε στην περιοχή κάτω από την Ακρόπολη και στο μικρό πάρκο φτιάχνουμε μια δική μας ιστορία μαζί με τα παιδιά, αφού αφηγηθούμε το πώς κατέβηκε η Γερμανική σημαία στη διάρκεια της Κατοχής από τον Ιερό Βράχο. 

Κυριακή 1η Νοεμβρίου
Μοναστηράκι
Η βόλτα μας οδηγεί στην Πλατεία Μοναστηρακίου όπου γνωρίζουμε την ιστορία της περιοχής και τα μνημεία της. Ακόμη μαθαίνουμε για το μικρό εκκλησάκι που συνδέεται με τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, για τα «τζιερτζίδικα», το παζάρι, το Μοναστήρι που έδωσε το όνομά του στην περιοχή, αλλά και για το τζαμί και την Βιβλιοθήκη του Αδριανού. Φτιάχνουμε ένα παραμύθι μαζί με τα παιδιά που διαδραματίζεται σε αυτή την ιστορική περιοχή της Αθήνας.
Κυριακή 8 Νοεμβρίου
Ο Λόρδος Βύρωνας και ο Έλγιν
Ο περίπατός μας ξεκινά από το άγαλμα του Λόρδου Βύρωνα που βρίσκεται στο Ζάππειο και στη συνέχεια επισκεπτόμαστε το Μνημείο του Λυσικράτη. Μαθαίνουμε για τη σχέση του Λόρδου Βύρωνα με τον χώρο, για τη διαμάχη του με τον Έλγιν και το ποίημα «Η κατάρα της Αθηνάς», αλλά και για τα όσα έκανε για την Ελλάδα. Τέλος μαθαίνουμε ποια ήταν η σχέση του με την πιο διάσημη ιστορία τρόμου όλων των εποχών 
Κυριακή 15 Νοεμβρίου
Αρχαία Αγορά
Με αφετηρία την είσοδο του Ηλεκτρικού στο Θησείο περπατάμε ως την Αρχαία Αγορά και γνωρίζουμε την ιστορία της. Ανακαλύπτουμε τα μνημεία όπως η Ποικίλη Στοά, η Θόλος, το Νέο Βουλευτήριο, η Στοά του Διός Ελευθερίου, η Ν. Στοά Ι, το Νομισματοκοπείο, τα Δικαστήρια, ο Ναός του Ηφαίστου, ο Ναός του Απόλλωνα Πατρώου, η Νοτιοδυτική κρήνη κ.ά. και δημιουργούμε μια δική μας ιστορία
Κυριακή  22 Νοεμβρίου
Ρωμαϊκή Αγορά
Επισκεπτόμαστε τη Ρωμαϊκή Αγορά, που κτίσθηκε από τις δωρεές του Ιουλίου Καίσαρα και του Αυγούστου. Μαθαίνουμε για την ιστορία της και το τι συνέβη στα Βυζαντινά χρόνια και στην Τουρκοκρατία. Μαθαίνουμε ακόμη για τον Αντώνιο και την Κλεοπάτρα αλλά και για την ιστορική συναυλία του Μάνου Χατζηδάκι. Επιστρέφουμε στο Μουσείο, ακούμε τραγούδια του μεγάλου Έλληνα συνθέτη και φτιάχνουμε τα δικά μας παραμύθια.




Τηλέφωνο επικοινωνίας : 210 3250341
E-mail : info@ekedisy.gr | ekedisy@gmail.com
Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Τριπόδων 23, Πλάκα, Αθήνα
Φωτογραφία της Βάσως Μαραγκουδάκη για το literature.gr

Παρασκευή, 11 Σεπτεμβρίου 2015

Η επιστροφή στο σχολείο: Οδηγίες ...χρήσεως!



Καλή σχολική χρονιά σε όλους. Ένα παλιότερο άρθρο μου, που ίσως να σας φανεί χρήσιμο




Η προσαρμογή μετά τις διακοπές
Με τη βοήθεια της Κατερίνας Κωνσταντίνου, Παιδοψυχολόγου, MSc Σχολικής & Εξελικτικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ.

«Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν». Είναι από τις παροιμίες που με εκνεύριζαν περισσότερο όταν ήμουνα κι εγώ παιδί. Σχεδόν εξίσου με το παραμύθι για τον «Τζίτζικα και τον Μέρμηγκα».  Περιλαμβάνονταν στις προτροπές που οδηγούσαν από την ανεμελιά του καλοκαιριού στις σχολικές αίθουσες.
Άντε να σε πείσουν οι γονείς πως είναι για το «καλό σου» να αφήσεις τους φίλους σου και τα διασκεδαστικά παιχνίδια για να μάθεις πράγματα που θα σου φανούν χρήσιμα στο… μέλλον.
Και να που πέρασαν τα χρόνια και βρέθηκα από την άλλη πλευρά του ποταμού. Και θα πρέπει εγώ να βρω τρόπους να πείσω και να προετοιμάσω το παιδί, χωρίς να καταφύγω σε αντιπαθέστατα και σκληρόκαρδα μυρμήγκια…

Όπως το θέτουν οι ειδικοί –και όπως το βιώνουμε κι εμείς- η επιστροφή στο σχολείο μετά τις καλοκαιρινές διακοπές είναι μια περίοδος αναστάτωσης και προσαρμογής για όλη την οικογένεια. Τόσο το παιδί όσο και εμείς οι γονείς καλούμαστε να αφήσουμε πίσω την ανεμελιά του καλοκαιριού και να μπούμε σε νέους ρυθμούς, ενώ παράλληλα μας τρώει και η ανησυχία για τη νέα σχολική χρονιά που ξεκινά.
Κάθε χρονιά και κάθε βήμα που κάνει το παιδί στη σχολική βαθμίδα, έχουν τις δυσκολίες τους. Υπάρχουν όμως κάποιοι βασικοί κανόνες που μπορούν να μας βοηθήσουν σε κάθε περίπτωση. Η πιο κατάλληλη για να μας καθοδηγήσει είναι βεβαίως μια σχολική ψυχολόγος. Η Κατερίνα Κωνσταντίνου μας βοηθά να φτιάξουμε έναν πρακτικό οδηγό πρώτων βοηθειών για την προσαρμογή όλων μας!

Περιορίζοντας τις ανησυχίες των γονιών
Πριν απ’ όλες τις κουβέντες με το παιδί και τα ενθαρρυντικά λόγια που καλό είναι να ειπωθούν, είναι πολύ ωφέλιμο να κάνουν οι ίδιοι οι γονείς μια «ανασκόπηση» των συναισθημάτων τους σε σχέση με το σχολείο.
Σκεφτείτε πόσο ανησυχείτε για το πώς θα τα πάει το παιδί σας («φοβάμαι γιατί χαλάρωσε πολύ στις διακοπές», «η Τετάρτη είναι η πιο δύσκολη τάξη» και άλλα παρόμοια) και στη συνέχεια κατά πόσο οι ανησυχίες αυτές έχουν πράγματι να κάνουν με το παιδί η με δικά σας βιώματα, τα δικά σας προβλήματα στο σχολείο, τα δικά σας ανεκπλήρωτα όνειρα και τις προσδοκίες σας από το παιδί σας. Μια τέτοια ανασκόπηση μπορεί να μην εξαφανίσει τις ανησυχίες σας αλλά σίγουρα μπορεί να τις περιορίσει.
Το παιδί σας μπορεί να σας μοιάζει σε πολλά, αλλά είναι ένας άλλος άνθρωπος, με διαφορετική προσωπικότητα. Κατά συνέπεια, θα συναντήσει τις δικές του δυσκολίες και θα βρει τους δικούς του τρόπους να τις αντιμετωπίσει. Θα χρειαστεί σίγουρα τη στήριξή σας αλλά όχι οπωσδήποτε εκεί που νομίζετε εσείς.
Για καλό ξεκίνημα αλλά και καλή συνέχεια στη νέα σχολική χρονιά η βασικότερη προϋπόθεση είναι στοιχειώδης εμπιστοσύνη των γονιών προς στο παιδί και ανοιχτά αυτιά, για να μπορούν να ακούν τις δικές του δυσκολίες, αν και όταν προκύψουν, και όχι τον απόηχο των δικών τους φόβων…

Επιστροφή στο σχολείο: Βασικά σημεία που πρέπει να προσέχουν οι γονείς
Η επιστροφή στα θρανία είναι μια περίοδος προσαρμογής που απαιτεί προετοιμασία. Δεν είναι εύκολο για τα παιδιά να περάσουν από την ξεγνοιασιά του καλοκαιριού στο νέο απαιτητικό, αυστηρό ρυθμό του σχολείου.
Οι γονείς παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ορθή προετοιμασία των παιδιών τους, οποιαδήποτε κι αν είναι η ηλικία τους. Ας μην ξεχνάμε ότι η κάθε ηλικία έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και δυσκολίες. Οι γονείς χρειάζεται να φροντίσουν τόσο για την υλική όσο και για την ψυχολογική προετοιμασία των παιδιών τους πριν την έναρξη του σχολείου. Είναι καλό να θυμόμαστε ότι η υποστήριξη δεν πρέπει να είναι μόνο για την αρχή του χρόνου, αλλά να συνεχίζεται ενεργά και έμπρακτα για όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Ας δούμε μερικά βασικά σημεία που είναι ιδιαίτερα σημαντικό, οι γονείς να προσέχουν από την περίοδο της επιστροφής στο σχολείο και σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Υλική υποστήριξη
Συνοδεύστε τα παιδιά σας στην αγορά σχολικών ειδών. Ενημερώστε τα εξ αρχής το ποσό που θα διαθέσετε, και με τα μεγαλύτερα παιδιά εκμεταλλευτείτε την αγορά σχολικών ειδών ως ευκαιρία να «φρεσκάρουν» τα Μαθηματικά τους με πρακτικό τρόπο. Αφήστε τα να διαλέξουν μόνα και να αγοράσουν το υλικό που θέλουν, κάνοντας τους παράλληλα σαφές ότι τα ίδια είναι στο εξής υπεύθυνα για τη φροντίδα όσων αγόρασαν. Αυτό τους δείχνει ότι εμπιστεύεστε την κρίση τους, ενώ παράλληλα, τα καθιστά πιο υπεύθυνα απέναντι προς κάτι που έχουν επιλέξει τα ίδια.
Αλλαγή ρουτίνας: ύπνος και διατροφή
Η προσαρμογή στο σχολείο απαιτεί πρόγραμμα. Είναι σημαντικό για τα παιδιά να έχουν μια ρουτίνα και κάποιους κανόνες για να ακολουθούν. Είναι καθήκον των γονιών να μεριμνούν για την τοποθέτηση και τήρηση των ορίων αυτών που κατευθύνουν και προσανατολίζουν τα παιδιά.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού χάνεται η ρουτίνα του παιδιού και οι οικογενειακοί κανόνες δεν τηρούνται με την ίδια συνέπεια, όπως όλη την υπόλοιπη χρονιά. Πριν την έναρξη του σχολείου είναι σημαντικό να αλλάξουν σταδιακά οι συνήθειες του παιδιού.
Το πρωινό ξύπνημα, οι ώρες ξεκούρασης και παιχνιδιού, τηλεόρασης και υπολογιστή και οπωσδήποτε οι ώρες ύπνου πρέπει να τηρούνται με συνέπεια. Λίγες μέρες πριν την έναρξη του σχολείου, καλό είναι το παιδί να αρχίσει να ξυπνά την ίδια ώρα περίπου με την ώρα που ξεκινά το σχολείο. Οι γονείς θα πρέπει να αποφασίσουν την ώρα του ύπνου με βάση με την ώρα αφύπνισης και το χρόνο ύπνου που χρειάζονται τα παιδιά ανάλογα με την ηλικία τους. Τουλάχιστο μισή ώρα πριν από το χρόνο που το παιδί πάει στο κρεβάτι του, είναι καλό να διακόπτονται τα βιντεοπαιγνίδια ή εκπομπές της τηλεόρασης που τα αναστατώνουν. Ένα χλιαρό μπάνιο λίγο πριν από το κρεβάτι, μια ήρεμη οικογενειακή συζήτηση, λίγη μουσική ή ένα βιβλίο είναι δραστηριότητες που βοηθούν το παιδί να ηρεμήσει, να χαλαρώσει και να αποκοιμηθεί.
Επίσης, είναι σημαντικό να τροποποιηθούν οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών πριν την έναρξη του σχολείου. Το καλοκαίρι τα παιδιά τρώνε πιο συχνά λιπαρά εδέσματα, γλυκά, τσιπς, τηγανητές πατάτες, παγωτά, σοκολάτες. Η προετοιμασία για το σχολείο απαιτεί μια καλύτερη διατροφή πιο πλούσια σε βιταμίνες. Παράλληλα τα αναψυκτικά, οι σοκολάτες και άλλα τρόφιμα ή ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη είναι καλό να ελαττώνονται, καθώς δυσχεραίνουν την ικανότητα συγκέντρωσης των παιδιών αλλά και μπορεί να προκαλέσουν διαταραχές στον ύπνο τους.
Ενίσχυση της αυτονομίας του παιδιού:
Το σχολείο είναι υπόθεση του παιδιού και οι γονείς χρειάζεται να το βοηθήσουν να αναπτύξει αυτονομία. Όσο κι αν είναι πιο εύκολο και πιο βολικό, δεν βοηθάμε το παιδί φτιάχνοντας του την τσάντα ή παίρνοντας τηλέφωνα για μάθουμε τις εργασίες για το σπίτι. Αν ζητάει τη βοήθεια σας αναζητείστε μαζί του τρόπους που θα το βοηθήσουν να τα κάνει αυτά μόνο του.
Δείξτε του έναν καλό τρόπο να τακτοποιεί την τσάντα του, πάρτε του ένα μπλοκάκι να σημειώνει τις εργασίες για το σπίτι και βοηθήστε το να οργανώσει το χρόνο μελέτης του ανάλογα με τις απαιτήσεις τις τάξης του και τις εξωσχολικές το δραστηριότητες.
Το πρώτο Σαββατοκύριακο μετά την έναρξη του σχολείου, σχεδιάστε μαζί με το παιδί ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει τις ώρες του σχολείου, καθώς και τις εξωσχολικές του δραστηριότητες για να έχει και το ίδιο επίγνωση της εβδομαδιαίας του οργάνωσης. Αυτό θα το βοηθήσει να ξέρει τι έχει να κάνει και πότε.  

Κι αν το παιδί συνεχίζει να μη θέλει να επιστρέψει στο σχολείο;
Καθώς πλησιάζουν οι μέρες που τα παιδιά θα επιστρέψουν στο σχολείο, πολλοί γονείς θα έρθουν αντιμέτωποι με παιδιά που δεν θα θέλουν να πάνε στο σχολείο.
Τα βήματα ακολουθούν μπορεί να αποδειχθούν αποτελεσματικά και να βοηθήσουν στην επιστροφή του παιδιού στο σχολείο:
Ακούστε το παιδί σας: Αφήστε το να σας πει πως νιώθει και για ποιον λόγο δε θέλει να πάει στο σχολείο. Ενθαρρύνετέ το να μοιραστεί μαζί σας τις αμφιβολίες ή την αναστάτωση που τους προκαλεί η νέα σχολική χρονιά.
Επικεντρωθείτε στα θετικά: Θυμίστε στο παιδί ευχάριστες και αστείες στιγμές με συμμαθητές/τριες της περσινής χρονιάς. Εξηγήστε του πόσα καινούρια και ενδιαφέροντα πράγματα πρόκειται να μάθει στη νέα του τάξη.  
Επικοινωνήστε με συμμθητές/τριες του παιδιού: αν το παιδί σας δεν είχε όλο το καλοκαίρι επαφή με κάποιο/α συμμαθητή/τρια του καλό είναι να επικοινωνήσει μαζί τους και να βρεθούν 1-2 φορές πριν ανοίξει το σχολείο, ώστε να μοιραστούν τις καλοκαιρινές τους εμπειρίες, αλλά να κάνουν και σχέδια για τη νέα σχολική χρονιά.
Σε κάθε περίπτωση, σταθείτε δίπλα και όχι απέναντι από το παιδί και ενθαρρύνετέ το να σας μιλήσει, δημιουργώντας θετικές, αλλά και ρεαλιστικές προσδοκίες σχετικά με τη νέα του τάξη. Παράλληλα προσπαθήστε να βρείτε συγκεκριμένες λύσεις στους φόβους και τις ανησυχίες του και όχι να το καθησυχάζετε γενικά κι αόριστα…

Πέμπτη, 10 Σεπτεμβρίου 2015

Η Κούπα του Πτολεμαίου και άλλα ...μυστήρια στο Παλαιό Φάληρο



Η "Κούπα του Πτολεμαίου" αφήνει τις θάλασσες και τα βουνά και προσγειώνεται στο Παλαιό Φάληρο την Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου στις 12 το μεσημέρι.
Το βιβλιοπωλείο -καφέ Booktalks (Αρτέμιδος 47 & Αγ. Αλεξάνδρου 58 στο Παλαιό Φάληρο) -που φημίζεται για τις ξεχωριστές του εκδηλώσεις- θα μας υποδεχθεί στον φιλόξενο χώρο του.
Θα μιλήσουμε για το βιβλίο και θα φτιάξουμε τη δική μας ιστορία μυστηρίου που θα διαδραματίζεται στο ...Φάληρο!
Σας δίνω τον τίτλο: "Το μυστήριο της στοιχειωμένης βίλας- περιπέτεια στο Παλαιό Φάληρο"
Σας περιμένουμε, μικρούς και μεγάλους σε μια διαφορετική παρουσίαση βιβλίου.

Πληροφορίες: 210 -980 2520



Θυμίζω την υπόθεση του βιβλίου:

"Μια παλιά κούπα, ένας αρχαίος ναός, ένα χαμένο νόμισμα, μια παράξενη βίλα, ένας άνθρωπος από το παρελθόν και μια παρέα παιδιών σε μια ιστορία γεμάτη μυστήριο, δράση και ανατροπές

Η Αντιγόνη και ο μεγαλύτερος αδερφός της ο Δημήτρης παραθερίζουν για πρώτη φορά με την οικογένειά τους στο Πόρτο Ράφτη. Εκεί θα γνωρίσουν μια μεγάλη παρέα παιδιών και θα περάσουν μαζί ένα καλοκαίρι που θα τους μείνει αξέχαστο.
Θα ζήσουν όμορφες και δύσκολες στιγμές, θα παίξουν, θα συγκρουστούν, θα μαλώσουν, θα βιώσουν τα πρώτα σκιρτήματα του έρωτα, θα μοιραστούν εμπειρίες και ανακαλύψεις, θα μάθουν την ιστορία σαν παραμύθι, από έναν καταπληκτικό παππού, τον Λευτέρη, αλλά θα γνωρίσουν και την πραγματικότητα από πρώτο χέρι, όταν θα ανακαλύψουν ότι μια συμμορία αρχαιοκαπήλων ετοιμάζεται να λεηλατήσει τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της περιοχής.
Στο επίκεντρο της ιστορίας και των αναζητήσεων θα βρεθεί η περίφημη η "Κούπα του Πτολεμαίου", ενώ οι ρίζες της υπόθεσης φθάνουν στην Γερμανική Κατοχή αλλά και ακόμη πιο πίσω στην Ελληνιστική εποχή"

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Ιπτάμενο Κάστρο"

Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου 2015

Η Ίμβρος και η δύναμη της Αντίστασης



Το κείμενό μου αυτό δημοσιεύτηκε στον "Δρόμο" του Σαββάτου, 5 Σεπτεμβρίου.
Μια εφημερίδα που αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες. Η καλύτερη στήριξη που μπορείτε να μας προσφέρετε είναι να πηγαίνετε και να την αγοράζετε κάθε Σάββατο από το περίπτερο...




Η Ίμβρος και η δύναμη της Αντίστασης

Πώς, πώς της ταλαιπώρου
πατρίδος δεν πασχίζετε
'να σώσητε τον στέφανον
από τα χέρια ανόσια ληστών τοσούτων;    

 Είναι πολλά τα πλήθη των
και φοβερά εις την όψιν,
αλλ' ένας έλλην δύναται,
ένας άνδρας γενναίος
'να τα σκορπίση.  

Ανδρέας Κάλβος, Τα Ηφαίστια

Βρέθηκα για πρώτη φορά στην Ίμβρο τον Φεβρουάριο του 1994. Ήταν για μένα εμπειρία ζωής και η πιο σημαντική δημοσιογραφική δουλειά που έχω κάνει μέχρι σήμερα. Δυσβάσταχτη η κατάσταση στα ερημωμένα ελληνικά χωριά. Δυσβάσταχτη η μοναξιά των λίγων γερόντων που είχαν απομείνει στο νησί. Τα απομεινάρια μιας ακμάζουσας ελληνικής κοινότητας.  Μυστική αστυνομία παντού. Μας παρακολουθούσαν απροκάλυπτα. Γνωρίζαμε ότι όποιος μας μιλούσε ήταν πολύ πιθανόν αν είχε σοβαρά προβλήματα όταν φεύγαμε.
Μείναμε αποκλεισμένοι από τον καιρό κοντά μια βδομάδα. Οι πιο συγκλονιστικές στιγμές που ζήσαμε ήταν στο χωριό –φάντασμα, το άλλοτε μεγάλο –καθαρά ελληνικό- κεφαλοχώρι, το Σχοινούδι.

Γκρεμισμένα σπίτια κι ένα συλημένο νεκροταφείο. Κατεβάσαμε κάμερα και μικρόφωνα. Δεν αντέξαμε. Κι ας ξέραμε πως για να κάνεις τη δουλειά σου πρέπει να κρατάς απόσταση από τα γεγονότα. Δακρύσαμε κι εμείς μαζί με τον γέροντα που έκλαιγε πάνω από τον ανοικτό τάφο των προγόνων του.
Οι στόχοι της Τουρκίας είχαν πετύχει και με το παραπάνω. Η Συνθήκη της Λωζάννης είχε γίνει κουρελόχαρτο. Στον κάμπο του Σχοινουδίου κατασκεύασαν ανοικτές αγροτικές φυλακές, δίνοντας ως αποζημίωση χρήματα που έφταναν να αγοράσεις ένα αβγό/ ανά στρέμμα. Οι βαρυποινίτες που αργότερα ήρθαν και κυκλοφορούσαν ελεύθεροι σκόρπισαν τον τρόμο στην περιοχή. Δεν είχες τόπο να ζήσεις. Οι Έλληνες εγκατέλειπαν μαζικά τον τόπο τους.
Ακολούθησαν και άλλα μέτρα με αποκορύφωμα  την περίοδο της εισβολής στην Κύπρο. Το νησί σταδιακά αφελληνίστηκε. Έκλεισαν και τα ελληνικά σχολεία. Περιδιαβαίναμε με θλίψη στις έρημες αίθουσες…
Όταν οι 2500 κάτοικοι του Σχοινουδίου έγιναν πενήντα (!) το 1992, οι Αγροτικές Φυλακές έκλεισαν…
Επιστρέφοντας προσπαθήσαμε αν κάνουμε γνωστό το θέμα της Ίμβρου που μέχρι τότε πολλοί μπέρδευαν με τον …Έβρο. Η Αριστερά σιωπούσε θεωρώντας «εθνικιστική» την οποιαδήποτε αναφορά στο ζήτημα.
Τρία χρόνια αργότερα, τον Αύγουστο του 1997 βρέθηκα ξανά στην Ίμβρο. Η κατάσταση είχε αλλάξει θεαματικά. Πολλοί άνθρωποι αγωνίστηκαν για να γίνει αυτό, ενώ προφανώς έπαιξε ρόλο και η καταγωγή του Πατριάρχη Βαρθολομαίου από το νησί.
Όμως θα πρέπει να ξεχωρίσω έναν άνθρωπο. Που είχε το θάρρος, όταν όλα έμοιαζαν -και ήταν- σκοτεινά, να επιστρέψει στο νησί και να ζήσει πάλι στο Σχοινούδι, μετά από 24 χρόνια απουσίας!

Όλοι τον απέτρεπαν. Όμως αυτός τόλμησε. Είναι ο Νίκος Δολδούρης, που θυμήθηκα πάλι με αφορμή τη συνέντευξη που παραχώρησε στην Ελευθερία Ρίζου  (http://www.pressworkers.com):
«..Μ’ έπιασαν τα κλάματα μόλις είδα το κατεστραμμένο χωριό μου και το σπίτι όπου γεννήθηκα. Αλλά ως εκεί. Κατάλαβα πως με τα κλάματα δεν γίνεται τίποτα. Ή φεύγεις και ρίχνεις μαύρη πέτρα πίσω σου ή μένεις και κάνεις πράξεις… καλές τρέλες θα έλεγα. Δυστυχώς ό,τι ήταν να γίνει έγινε. Πλέον δεν πρέπει να μεμψιμοιρούμε, αλλά να βλέπουμε μπροστά και σταθερά. Αυτό ήταν και εξακολουθεί να είναι μέχρι σήμερα το σκεπτικό μου».
Δεν έφτιαξε μόνο το σπίτι του, αλλά δημιούργησε πολιτιστικό χώρο όπου άρχισαν να δίνονται συναυλίες. Πολλοί καλλιτέχνες πέρασαν από εκεί. Το πανηγύρι αναβίωσε. Ίμβριοι που δεν τολμούσαν να επιστρέψουν στον τόπο τους άρχισαν σταδιακά να ξεθαρρεύουν.
Πώς να ξεχάσω τη συναυλία της Γλυκερίας; Πώς να ξεχάσω όλο αυτό το πανάρχαιο έθιμο της σφαγής των ζώων που ήταν «ταμένα» στην εκκλησία και έγιναν τροφή για όλους τους επισκέπτες; Πώς να ξεχάσω τι σήμαινε οι δρόμοι του χωριού να γεμίσουν πάλι με ελληνικές φωνές; Πώς να ξεχάσω τον δάσκαλο που μου έλεγε για τα δάκρυα που θόλωσαν τα μάτια του όταν εκείνο το καλοκαίρι μπόρεσε για πρώτη φορά μετά από είκοσι χρόνια, να επιστρέψει στον τόπο του και να δει το σπίτι του ερειπωμένο;
Ο Νίκος Δολδούρης, πέρα από το απίστευτο κουράγιο του, έδειξε πως μπορεί ο Πολιτισμός να γίνεται δύναμη Αντίστασης. Που αφυπνίζει. Παρακινεί.
Ας κρατήσουμε το παράδειγμα του στις μέρες που μας λένε ότι ο Συμβιβασμός είναι ο μόνος δρόμος για να επιβιώνεις. Μάλλον είναι ο σίγουρος δρόμος για να χάνεσαι και να χάνεις…