Διακοπές!

Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2015

Κυριακή 6 Δεκεμβρίου: Αρχαίες Μαγ(ειρ)ικές Ιστορίες



"...ένας Σπαρτιάτης εκλήθη σε ένα συμπόσιο, στο οποίο προσφέρθηκαν αχινοί. Αυτός πήρε έναν, αλλά δεν ήξερε πως τρωγόταν ούτε και πρόσεξε πως τον έτρωγαν οι άλλοι συνδαιτημόνες. Έβαλε τον αχινό στο στόμα του με τα αγκάθια και τον έσπασε με τα δόντια. Αλλά καθώς δεν τα κατάφερνε και πολύ καλά με το φαγητό του και μη μπορώντας να τα βγάλει πέρα με την αντίσταση του αχινού, είπε: «τιφριχτό φαγητό! Δεν θα υποχωρήσω και δεν θα σε αφήσω τώρα, αλλά δεν πρόκειται να πάρω κι άλλο!» (Δημήτριος ο Σκήψιος –παρατίθεται στα Σειρήνεια Δείπνα –Ιστορία της διατροφής και της γαστρονομίας στην Ελλάδα του Andrew Dalby / Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης)



Βόλτα στην Αρχαία Αγορά: Ιστορία και ...μαγειρική!


Αυτή την Κυριακή 6 Δεκεμβρίου -όπου η είσοδος στους Αρχαιολογικούς Χώρους είναι ελεύθερη για μικρούς και μεγάλους- θα ξεκινήσουμε από το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης τον Κυριακάτικο περίπατό μας που θα μας φέρει στην Αρχαία Αγορά.
Διαβάζουμε το παραμύθι του Χυτρίωνα -που έχει γράψει η συγγραφέας και αρχαιολόγος Εύη Πίνη -και στη συνέχεια επισκεπτόμαστε την Αρχαία Αγορά και το Μουσείο της Στοάς Αττάλου- όπου μαθαίνουμε για τα μαγειρικά σκεύη που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες και τις διατροφικές τους συνήθειες.
Τέλος θα δώσουμε στους φίλους που θα ακολουθήσουν τη βόλτα μας μερικές συνταγές για να νιώσουν ....αρχαίοι!

Τηλέφωνο επικοινωνίας : 210 3250341
E-mail : info@ekedisy.gr | ekedisy@gmail.com
Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Τριπόδων 23, Πλάκα, Αθήνα
Και μια... γεύση από δειπνοσοφιστές 

Αρχαιοελληνική Σαλάτα με Πλιγούρι Φέτα και Ρόδια

(από την ιστοσελίδα  http://www.thefoodproject.gr )

Βάζουμε το πλιγούρι σε ένα μπολ, με 2 φλιτζάνια νερό, να μουλιάσει για 3 ώρες τουλάχιστον και αφαιρούμε τυχόν επιπλέοντα αντικείμενα (πετραδάκια κ.α.). Στραγγίζουμε καλά.

Κόβουμε το ρόδι στη μέση και με ένα κουτάλι αφαιρούμε τους σπόρους από το ένα μισό ενώ παίρνουμε το χυμό από το άλλο μισό.

Καθαρίζουμε, πλένουμε το κρεμμύδι, τον άνηθο και τα ψιλοκόβουμε. Σε ένα γουδί σπάμε τα καρύδια.

Προσθέτουμε στο πλιγούρι τους σπόρους από το ρόδι, τα καρύδια, το κρεμμύδι, τον άνηθο, τη φέτα θρυμματισμένη και ανακατεύουμε. Προσθέτουμε όσο αλάτι και πιπέρι θέλουμε.

Ταυτόχρονα φτιάχνουμε το ντρέσινγκ βάζοντας όλα τα υλικά του σε ένα μπολ και ανακατεύοντας με ένα σύρμα χειρός.

Προσθέτουμε στο πλιγούρι το ντρέσινκ και ανακατεύουμε. Ξαναδοκιμάζουμε τα καρυκεύματα.

Σερβίρουμε σε ίσιο πιάτο και πασπαλίζουμε με καρύδια και ρόδια για ωραία παρουσίαση.

Καλή σας όρεξη...

Συστατικά

(για 4 άτομα)
  • 1 φλιτζ. πλιγούρι
  • 1 ρόδι ώριμο
  • 1 κ. σούπας καρύδια
  • 3-4 κρεμμυδάκια φρέσκα
  • 1/8 ματσάκι άνηθο
  • 70γρ. τυρί φέτα
για το ντρέσινγκ:
  • 2 κ. σούπας ελαιόλαδο
  • 1 κ. σούπας πετιμέζι
  • 2 κ. σούπας χυμό ροδιού
  • αλάτι χοντρό
  • πιπέρι φρέσκο

Credits

Κείμενο: Ρήγας Ρηγόπουλος
Φωτογραφία: Ζέτα Παπαϊωάννου
Food Styling: Ρήγας Ρηγόπουλος

Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2015

Για τους μπαμπάδες




"Δεν υπάρχει δυσκολότερο απ’ το να είναι κανείς πατέρας. Αν είναι ήρωας, συντρίβει με τη δόξα του, αν είναι κάθαρμα, με την αχρειότητά του, κι αν είναι ένας συνηθισμένος άνθρωπος, με τη μετριότητά του. Μπορεί να είναι κι ένας μετρίου βεληνεκούς ήρωας ή ένα συγκινητικό κάθαρμα. Ό,τι κι αν κάνει έχει άδικο. Είτε είναι υπερβολικό, είτε δεν είναι αρκετό. Χθες η παρουσία του ήταν ασφυκτική για τους απογόνους του, σήμερα τον κατηγορύν για την απουσία του, όλοι οι άνδρες της δικής μου γενιάς υπήρξαν πατεράδες των οποίων η παρουσία ήταν ανεπαρκής. Κι όταν ο πατέρας εκφράζει τρυφερότητα, τον ειρωνεύονται για τη θηλυπρέπει και τη μαλθακότητά του. Πάντα με συγκινεί το θέαμα των νεαρών ή λιγότερο νεαρών πατεράδων που απίζουν με τα πιτσιρίκια τους στα πάρκα, τους αλλάζουν πάνες, τα ταΐζουν, τους λένε ιστορίες, τα πνίγουν στα φιλιά..."

Ο Πασκάλ Μπρυκνέρ για τους μπαμπάδες στο βιβλίο "Ένας καλός γιος" στο οποίο θα επανέλθω
 

Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2015

28 & 29 Νοεμβρίου: Παραμυθένιο Σαββατοκύριακο στο Ναύπλιο για μικρούς και για μεγάλους!

 
Το Σάββατο 28 Νοεμβρίου, στις 5.30 το απόγευμα, θα βρεθούμε σε έναν ξεχωριστό χώρο, το «Ουρανοκατέβατο» (Όθωνος 7, Ναύπλιο) για μια διαφορετική παρουσίαση βιβλίου . Ξεκινώντας από την "Κούπα του Πτολεμαίου" (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Ιπτάμενο Κάστρο"), μαζί με τα παιδιά θα φτιάξουμε μια νέα ιστορία μυστηρίου που θα διαδραματίζεται στο Ναύπλιο.
Ποιο είναι το μυστικό που θα ανακαλύψουν;
Τα παιδιά παίζουν και ζωγραφίζουν με τη βοήθεια της Μαγικής Τράπουλας των παραμυθιών και ταξιδεύουν στον κόσμο της φαντασίας.










Την Κυριακή 29 Νοεμβρίου στις 10.30 το πρωί- πάλι στο Ουρανοκατέβατο θα πραγματοποιηθεί Σεμινάριο με θέμα:
  Φτιάχνοντας ιστορίες και παραμύθια μαζί με τα παιδιά

 
-Απευθύνεται σε υποψήφιους παραμυθάδες, γονείς, φοιτητές και παιδαγωγούς, αλλά και σε όσους θέλουν να ανακαλύψουν τον μαγικό κόσμο των παραμυθιών.
Διάρκεια 4 ώρες (με διάλειμμα)
Περιεχόμενο
-Βιωματικές ασκήσεις για την καλύτερη γνωριμία και συνεργασία της ομάδας.
-Προσέγγιση του κόσμου των παραμυθιών (ανάλυση της δομής κ.α.)
-Γνωριμία με τις «λειτουργίες» του παραμυθιού και τη Μαγική Τράπουλα
-Τεχνικές και παιχνίδια για να φτιάχνουμε παραμύθια με την ομάδα ή την τάξη
-Πως μπορούμε με τη βοήθεια των παραμυθιών να γνωρίσουμε την ιστορία και τη μυθολογία
-Περπατάμε στο Ναύπλιο, μιλάμε για την ιστορία της πόλης και στην επιστροφή, δημιουργούμε παραμύθια με έμπνευση από όσα μάθαμε.


Πληροφορίες -εγγραφές: Ουρανοκατέβατο 
2752 097863 -
uranokatevato@gmail.com

Κυριακή, 22 Νοεμβρίου 2015

Η ιστορία του σχολείου μου: Τα παιδιά δημιουργούν και βραβεύονται




H αίθουσα του αμφιθεάτρου στο  Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 21 Νοεμβρίου η τελετή απονομής των βραβείων του 2ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού με θέμα «Η ιστορία του σχολείου μου», αποδείχθηκε πολύ μικρή όχι μόνο για να χωρέσει μαθητές και εκπαιδευτικούς που ήρθαν από κάθε γωνιά της Ελλάδας, αλλά και για όλα αυτά τα όμορφα συναισθήματα που γέννησαν οι δουλειές των παιδιών.


Στον διαγωνισμό που διοργάνωσαν το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης  του Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Διάσωσης Σχολικού Υλικού και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας συμμετείχαν εκατοντάδες σχολεία απ’ όλη την Ελλάδα. 
Τα Νηπιαγωγεία συμμετείχαν με εικαστικές συνθέσεις, ενώ τα  Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια με ταινίες μικρού μήκους και πολυμεσικές παρουσιάσεις (power point) .
Στην έναρξη της εκδήλωσης, μετά την εισαγωγική ομιλία της Προϊσταμένης Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης Αικατερίνη Χαριοπολίτου, η  Πρόεδρος του ΕΚΕΔΙΣΥ Δρ. Ευαγγελία Κανταρτζή παρουσίασε αφιέρωμα στα Σχολεία της Πόλης Ζωγράφειο και Βλάγκας.
Τα Μεγάλα Βραβεία απέσπασαν:
Το 3ο ΓΕΛ Νέας Σμύρνης, το 2ο ΓΕΛ Πύργου Ηλείας, τα Εκκλησιαστικά Λύκεια Βελλάς Ιωαννίνων και Πατρών, το 3ο ΕΠΑΛ Σιβιτανιδείου Καλλιθέας, το 1ο ΕΠΑΛ Άργους, το 6ο Γυμνάσιο Λαμίας, το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Νέας Σμύρνης, το 3ο Γυμνάσιο Φλώρινας, το 9ο Δημοτικό Νέας Ιωνίας, το Δημοτικό Σχολείο Πύργου Τήνου, το 2ο Νηπιαγωγείο Δραπετσώνας και το Νηπιαγωγείο Κερασιάς Πέλλας.
Πολλά ακόμη σχολεία από όλες τις γωνιές της Ελλάδας έλαβαν τιμητικές διακρίσεις παρουσιάζοντας σημαντικά δείγματα δουλειάς, που ανέδειξαν την ιστορία του σχολείου τους μέσα από αρχειακή έρευνα, συνεντεύξεις και μαρτυρίες.
Ο υφυπουργός Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων Καθηγητής Θεοδόσης Πελεγρίνης απονέμοντας τα Μεγάλα Βραβεία στα Λύκεια που διακρίθηκαν επεσήμανε τη μεγάλη σημασία τέοιων πρωτοβουλιών.
Είναι δύσκολο να χωρέσει κανείς σε λίγες γραμμές τα όσα διαδραματίστηκαν στην αίθουσα κατά τη διάρκεια των τριών ωρών που διήρκεσε η εκδήλωση…

Ο Γενικός Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, Δημήτρης Κουτσούμπας, απένειμε με συγκίνηση το Μεγάλο Βραβείο στο 6ο Γυμνάσιο Λαμίας απ’ όπου αποφοίτησε. Απονέμοντας το βραβείο στους μαθητές, σημείωσε: «Είναι ιδιαίτερη η χαρά και η τιμή για αυτή εδώ την εκδήλωση, αυτό που νιώθω, νιώθουμε όλοι μας φαντάζομαι σε αυτό τον πανελλαδικό διαγωνισμό των σχολείων μας, των παιδιών της πατρίδας μας. Βέβαια νιώθω ιδιαίτερη συγκίνηση γιατί θα δώσω το βραβείο στο σχολείο από το οποίο αποφοίτησα κι εγώ. Φυσικά τότε ονομαζόταν 1ο Γυμνάσιο Αρρένων Λαμίας, είναι το ίδιο όμως κτίριο, είναι το ίδιο σχολείο με την ίδια ιστορία. Και μια ευχή ιδιαίτερα για τα παιδιά, "να μελετάτε και να έχετε ανοιχτά τα μάτια της ψυχής σας στη ζωή", τα λόγια του μεγάλου δάσκαλου Δημήτρη Γληνού. Καλή δύναμη σε όλους και όλες, καλή πρόοδο, νέες επιτυχίες».
Η πρώην υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη μας γνώρισε την ατμόσφαιρα που κυριαρχούσε στα σκοτεινά χρόνια της δικτατορίας στο Ηράκλειο και δεσμεύτηκε να δώσει συνέχεια στην έρευνα για την ιστορία του δικού της σχολείου όπου απένειμε το βραβείο, του 3ου Λυκείου Ηρακλείου Κρήτης.
Η Μαρί Κυριακού –που η εκπομπή της «Με αγάπη» αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή αυτή την προσπάθεια, βράβευσε τα Νηπιαγωγεία που διακρίθηκαν και η αίθουσα γέμισε χαμόγελα.
Στη φωτογραφία εικονίζεται με την  κα. Στέλλα Αργυρούλη Στέλλα προϊσταμένη του 37ου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Λάρισας  ενώ παραλαμβάνει το βραβείο.
Ο Γιώργος Παπαδάκης που τόσα χρόνια μας κρατάει συντροφιά με την πρωινή του εκπομπή στον Αντέννα, μας διηγήθηκε αστείες ιστορίες για την εποχή που κι εκείνος ήταν μαθητής στο σημερινό 1ο Γυμνάσιο Χαλανδρίου όπου και απένειμε το βραβείο.
Η Άννα Βαγενά, βουλευτής Λάρισας και αγαπημένη ηθοποιός μοιράστηκε μαζί μας εύθυμες και συγκινητικές ιστορίες από την εκπαίδευση στο Νομό Λάρισας, βραβεύοντας σχολεία της περιοχής –με απαίτηση των ίδων των μαθητών τους που συμμετείχαν στον διαγωνισμό.
Ενθουσιασμός επικράτησε στην αίθουσα όταν ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κρίσης της Α/θμιας Εκπαίδευσης, αγαπημένος συγγραφέας μικρών και μεγάλων, Ευγένιος Τριβιζάς, απένειμε βραβεία σε σχολεία που διακρίθηκαν. 
Η επίσης αγαπημένη συγγραφέας και μέλος της Επιτροπής, Αγγελική Βαρελλά, μας έκανε όλους να γελάσουμε με το απίστευτο χιούμορ της.
Πάντως την παράσταση έκλεψαν εκπαιδευτικοί, μαθητές και μαθήτριες απ’ όλη την Ελλάδα. Όπως ο μαθητής από την Καβάλα που μοιράστηκε με το κοινό την αγάπη για το σχολείο του, η δασκάλα από το 9ο Δημοτικό της Νέας Ιωνίας που μα ςέκανε να δακρύσουμε, ο μαθητής που δήλωσε ότι μέχρι τώρα το σχολείο του δεν έχει βγάλει διάσημους, αλλά τώρα ήρθε η σειρά τους κι αυτοί θα είναι οι διάσημοι στο μέλλον.

Θερμό ήταν το χειροκρότημα για το σχολείο της μονάδας  απεξάρτησης 18 ΑΝΩ και την Όλια Λαζαρίδου που απένειμε το βραβείο, όπως και για το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Βόλου στο οποίο απένειμε το βραβείο ο Ομότιμος Καθηγητής Κωνσταντίνος Τσαμαδιάς από τους ανθρώπους που έχουν «χτίσει» τη Διά Βίου Μάθηση στη χώρα μας.


Την εκδήλωση παρουσίασε ο δημοσιογράφος & συγγραφέας Κώστας Στοφόρος.
Σημειώνεται ότι τα βραβευμένα έργα του διαγωνισμού θα αναρτηθούν και στην πλατφόρμα μαθητικής δημιουργίας της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης (www.i-create.gr) και του ΕΚΕΔΙΣΥ (http://www.ekedisy.gr/mousio-proforikis-istorias/). 
Οι διοργανωτές απευθύνουν θερμές ευχαριστίες σε επιχειρήσεις που στήριξαν την εκδήλωση:
Την ΕΨΑ ΑΕ, τον Όμιλο Φουρλή, τις εκδόσεις Μεταίχμιο, Ψυχογιός, Μίνωας, Πατάκης, Σαββάλας, Ιπτάμενο Κάστρο, Polaris, Αφοι Κυριακίδη, Λόγω Τεχνών.
Χορηγοί επικοινωνίας η ΕΡΤ, η εκπομπή «Με αγάπη» του Αντέννα, το literature.gr και το cityportal.gr

Τρίτη, 17 Νοεμβρίου 2015

Μια ξεχωριστή εκδήλωση όπου ξεδιπλώνεται η ιστορία των σχολείων της Ελλάδας




Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης  του Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Διάσωσης Σχολικού Υλικού και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, οργανώνουν την τελετή απονομής των βραβείων του 2ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού με θέμα «Η ιστορία του σχολείου μου» που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 21 Νοεμβρίου στις 12 το μεσημέρι στο αμφιθέατρο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης
Πρόκειται για μια ξεχωριστή εκδήλωση με εκλεκτούς καλεσμένους από όλη την Ελλάδα που θα μας ταξιδέψουν στην ιστορία των σχολείων τους.
Δύσκολο ακόμη και να απαριθμήσεις τους τόπους:
Βυτίνα, Πέλλα, Κέρκυρα, Πρέβεζα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Κερατσίνι, Λήμνος, Κάρπαθος, Χαλάνδρι, Ίλιον, Μαρούσι, Κιλελέρ, Τήνος, Ξάνθη, Ρόδος, Λαμία, Φλώρινα, Αλεξανδρούπολη. Νέα Χαλκηδόνα, Βόλος, Ηράκλειο, Αμφίκλεια, Κορυδαλλός, Κατερίνη, Άρτα, Τήνος, Πάτρα, Ιωάννινα, Γλυφάδα, Κιάτο, Κιλκίς, Αθήνα, Καβάλα, Δερβένι, Καλαμάτα, Κηφισιά, Αίγιο, Κύθηρα, Χορτιάτης, Καλλιθέα, Νέα Σμύρνη, Τρίπολη, Καρδίτσα, Άργος κι άλλα, κι άλλα  ...
Από κάθε γωνιά της Ελλάδας τα παιδιά μαθαίνουν, θυμούνται και δημιουργούν.
Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, Δημόσια και Ιδιωτικά....

Μέσα από αυτή τη διαδικασία όπου συμμετείχαν εκατοντάδες σχολεία, τα παιδιά γνώρισαν την ιστορία του σχολείου τους, αναδεικνύοντας παράλληλα την τοπική ιστορία.
Μεταξύ των στόχων του διαγωνισμού ήταν η ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία της μάθησης και του project, η αξιοποίηση γραπτών και προφορικών πηγών, η κριτική στάση και η ανάπτυξη της δημιουργικότητας.
Όλοι αυτοί οι στόχοι επιτεύχθηκαν με το παραπάνω, προσφέροντας μας έναν απίστευτο πλούτο που θα μπορέσει να αξιοποιηθεί και από όσους ασχολούνται με την ιστορία της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Τα Νηπιαγωγεία συμμετείχαν με εικαστικές συνθέσεις, ενώ τα  Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια με ταινίες μικρού μήκους και πολυμεσικές παρουσιάσεις (power point) .
Τα έργα κρίθηκαν από ειδική Επιτροπή εκπαιδευτικών, ειδικών επιστημόνων και καλλιτεχνών. Ανάμεσα στα μέλη της Επιτροπής ήταν: ο Ευγένιος Τριβιζάς (συγγραφέας), η Αγγελική Βαρελλά (συγγραφέας), Βασίλης Λουλές (σκηνοθέτης).

Τα βραβευμένα έργα θα αναρτηθούν και στην πλατφόρμα μαθητικής δημιουργίας της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης (www.i-create.gr) και του ΕΚΕΔΙΣΥ (http://www.ekedisy.gr/mousio-proforikis-istorias/), ενώ όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες που έλαβαν μέρος, θα λάβουν αναμνηστικό έπαινο για τη συμμετοχή τους.

Ένα μικρό δείγμα:


Σάββατο, 14 Νοεμβρίου 2015

Μέσα σε ζοφερούς καιρούς: Φωτεινό τριήμερο στη Σύρο



Κείμενό μου που δημοσιεύεται σήμερα στον "Δρόμο της Αριστεράς". Μια μικρή, σύντομη αποτίμηση της εμπειρίας από ένα τριήμερο στη Σύρο.
Μέσα στους ζοφερούς καιρούς μαι ανάσα. Λίγο φως....


Μια βόλτα στη Σύρο

Είχα την τύχη να βρεθώ πριν λίγες μέρες στη Σύρο, όπου παρακολούθησα ένα εργαστήρι δημιουργικής γραφής. Διοργανωτής η Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων -μέλος του Δικτύου «ΝΗΣΩΝ ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ» που αποτελείται από 11 Αναπτυξιακές Εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στις νησιωτικές περιφέρειες της Ελλάδας.
Συνολικά τα εργαστήρια ήταν τρία και περιελάμβαναν παραμύθι, διήγημα, ποίηση στο πλαίσιο του έργου «Ο Πολιτισμός ως εργαλείο ανάπτυξης της νησιωτικής Ελλάδας».
Με αφορμή αυτή την πραγματικά δημιουργική δράση μαζεύτηκαν άνθρωποι από πολλά νησιά της χώρας. Κρήτη, Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Ιόνιο, Βόρειο Αιγαίο… Παντού υπάρχουν πυρήνες ανθρώπων που δεν βολεύονται στα καθιερωμένα. Που θέλουν και έιναι έτοιμοι να προσφέρουν το κάτι παραπάνω.
Εμπνευσμένοι εκπαιδευτικοί που πνίγονται από τις συνθήκες της δουλειάς τους. Που λειτουργούν στην ουσία αβοήθητοι με το μεράκι και το ένστικτό τους. Νέοι άνθρωποι γεμάτοι ιδέες και δημιουργικότητα που συχνά είναι έτοιμοι να φύγουν για «έξω». Η μητριά πατρίδα τους διώχνει με κάθε τρόπο.
Η συνάντηση της Σύρου μας έδειξε πως υπάρχουν παράθυρα, χαραμάδες, απ’ όπου μπορεί σιγά- σιγά να μπει το φως. Οι δημιουργικές δυνάμεις του τόπου να πάρουν αυτές τα ηνία.
Στη Σύρο λειτουργούν πάνω από δέκα θεατρικές ομάδες. Άλλοι άνθρωποι προσφέρουν τις ιδέες τους στη Δημοτική βιβλιοθήκη  (για τη σημαντική αυτή βιβλιοθήκη θα βρεθούν ποτέ κονδύλια για ψηφιοποίηση του εκπληκτικού υλικού της;)
Άλλοι δίνουν τις συλλογές και τα έργα τους για την αισθητική απόλαυση του κόσμου. Δεν είναι όλα θέμα χρημάτων. Όμως όλοι κάπως πρέπει να ζήσουμε.
Να ενωθούμε. Να ανοίξουμε δρόμους… Δεν ξέρετε πόσο μαγικό είναι να μιλάς με όλα τα νησιά της χώρας γύρω από ένα τραπέζι και αν νιώθεις ότι σε φιλοξενούν με την καρδιά τους.
Ένιωσα πλούσιος κι ας μην έχω να πληρώσω τον …ΕΝΦΙΑ!


Τετάρτη, 11 Νοεμβρίου 2015

SUGAR BLUES: Μια μητέρα εναντίον της Μαφίας της ζάχαρης



Τετάρτη, 18 Νοεμβρίου στο Γαλλικό Ινστιτούτο

SUGAR BLUES
Andrea Culková / 2014 / 79’ / Czech Republic

Είναι η ζάχαρη εθιστική; Αυτό πιστεύει η σκηνοθέτις Αντρέα Κουλκόβα, που συνειδητοποίησε τον εθισμό της όταν, όντας έγκυος, διαγνώστηκε με διαβήτη. Αναζητώντας τρόφιμα που δεν περιέχουν ζάχαρη, ταξίδεψε επί πέντε χρόνια σε πέντε ηπείρους, συγκεντρώνοντας στοιχεία για τη γιγάντωση της ζαχαροβιομηχανίας και τις επιπτώσεις της.

Μετά την προβολή της ταινίας, θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα την παιδική διατροφή με τις κκ. Ευαγγελία Χαρμανδάρη (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Εφηβικής Ενδοκρινολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών), και Κατερίνα Μιχαηλίδου (Διεθνώς Πιστοποιημένη Σύμβουλος Γαλουχίας IBCLC, Σύμβουλος θηλασμού LA LECHE LEAGUE INTERNATIONAL και Βοηθός Μητρότητας CPD).

Τρίτη, 10 Νοεμβρίου 2015

Το Σεμινάριο Δημιουργίας Παραμυθιού ξεκινά στις 19 Νοεμβρίου (λόγω της απεργίας)

Ζωγραφιά της Στεφανίας Βελδεμίρη από το Ημερολόγιο για να θυμάσαι ή να ξεχνάς


Την Πέμπτη 19 Νοεμβρίου ξεκινά ο Β Κύκλος του Σεμιναρίου Δημιουργίας Παραμυθιού, στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης (Τριπόδων 23, Πλάκα -κοντά στο Μετρό Ακρόπολη)
Το Σεμινάριο απευθύνεται σε υποψήφιους παραμυθάδες, γονείς, φοιτητές και παιδαγωγούς, αλλά και σε όσους θέλουν να ανακαλύψουν τον μαγικό κόσμο των παραμυθιών.

Αυτή τη φορά περιλαμβάνεται και ένας Εκπαιδευτικός Περίπατος στην Πλάκα 

Το Σεμινάριο θα ξεκινούσε αυτή την Πέμπτη, αλλά λόγω της απεργία παίρνει αναβολή μιας εβδομάδας και το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:

Αυτή τη φορά περιλαμβάνεται και ένας Εκπαιδευτικός Περίπατος στην Πλάκα

Όσοι ενδιαφέρεστε μπορείτε να εγγραφείτε και τώρα (αλλά σύντομα γιατί οι θέσεις είναι περιορισμένες)

Για πληροφορίες -εγγραφές: στα τηλέφωνα 2103250341,  6937219160 -info@ekedisy.gr 


 Το Σεμινάριο θα ξεκινούσε αυτή την Πέμπτη, αλλά λόγω της απεργία παίρνει αναβολή μιας εβδομάδας και το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:


1η Συνάντηση (12 Νοεμβρίου, 7- 9.30 μμ):  Από τον Τζιάνι Ροντάρι στον Ίταλο Καλβίνο
-Βιωματικές ασκήσεις για την καλύτερη γνωριμία και συνεργασία της ομάδας
-Με αφορμή της «Γραμματική της Φαντασίας»: Φτιάχνοντας παραμύθια με τον τρόπο του Ροντάρι –τεχνικές και παιχνίδια
-Ο Ίταλο Καλβίνο και τα παραμύθια για μεγάλους. Φτιάχνοντας ιστορίες με ομάδα ενηλίκων
-Γνωριμία με τις «λειτουργίες» του παραμυθιού και τη Μαγική Τράπουλα
-Ο κάθε εκπαιδευόμενος αναλαμβάνει, να δημιουργήσει και να παρουσιάσει στην επόμενη συνάντηση τη δική του ιστορία για μια «Αόρατη πόλη»
Μαζί μας η Γεωργία Μουντζούρη που θα μας βοηθήσει να συνδέσουμε τα ...Μαθηματικά με τα παραμύθια μέσα από πρωτότυπες δράσεις
1η Συνάντηση (19 Νοεμβρίου, 7- 9.30 μμ):: Ο κόσμος των Μύθων και της Ιστορίας
-Περίπατος στην Πλάκα (ακολουθούμε τη διαδρομή του εκπαιδευτικού προγράμματος «Περπατάω με την τάξη μου στη Πλάκα»)
-Η εμπειρία του Εκπαιδευτικού Προγράμματος
-Παρουσίαση της Μαγικής Τράπουλας της Μυθολογίας
-Μαγική Τράπουλα και Τοπική Ιστορία -Πως μπορούμε με τη βοήθεια των παραμυθιών να γνωρίσουμε την ιστορία και τη μυθολογία
-Παρουσίαση ανέκδοτου παραμυθιού
- Παίζοντας με τους μύθους: Χωρίζουμε την τάξη σε ομάδες. Η κάθε ομάδα δημιουργεί και παρουσιάζει τον δικό της μύθο. 
-Οι εκπαιδευόμενοι δημιουργούν παραμύθια με τους δικούς τους αγαπημένους μυθικούς ήρωες
Μαζί μας η Εύη Πίνη που θα μας μιλήσει και θα λύσει απορίες για τον τρόπο που η ιστορία μπορεί να γίνει παραμύθι βοηθώντας στην πράξη τα παιδιά να την κατανοήσουν
2η Συνάντηση (26 Νοεμβρίου, 7- 9.30 μμ): Ο κόσμος των Λαϊκών Παραμυθιών
-Παρουσίαση και συζήτηση των παραμυθιών που δημιούργησαν οι εκπαιδευόμενοι
-Διαβάζουμε ένα Λαϊκό Παραμύθι  
-Αναλύουμε τις Λειτουργίες του
-Δημιουργούμε ομαδικά ένα νέο παραμύθι με χρησιμοποιώντας τη Μαγική Τράπουλα
-Οργανώνοντας ένα Φεστιβάλ για το Παραμύθι: Ιδέες για μια γιορτή
  
3η Συνάντηση (3 Δεκεμβρίου 7- 9.30 μμ):  Από τον Τζιάνι Ροντάρι στον Ίταλο Καλβίνο
-Βιωματικές ασκήσεις για την καλύτερη γνωριμία και συνεργασία της ομάδας
-Με αφορμή της «Γραμματική της Φαντασίας»: Φτιάχνοντας παραμύθια με τον τρόπο του Ροντάρι –τεχνικές και παιχνίδια
-Ο Ίταλο Καλβίνο και τα παραμύθια για μεγάλους. Φτιάχνοντας ιστορίες με ομάδα ενηλίκων
-Γνωριμία με τις «λειτουργίες» του παραμυθιού και τη Μαγική Τράπουλα
-Ο κάθε εκπαιδευόμενος αναλαμβάνει, να δημιουργήσει και να παρουσιάσει στην επόμενη συνάντηση τη δική του ιστορία για μια «Αόρατη πόλη»
Μαζί μας η Γεωργία Μουντζούρη που θα μας βοηθήσει να συνδέσουμε τα ...Μαθηματικά με τα παραμύθια μέσα από πρωτότυπες δράσεις
 
Στη πρώτη συνάντηση (19 Νοεμβρίου) θα είναι μαζί μας  η αρχαιολόγος και συγγραφέας Εύη Πίνη


Η Εύη Πίνη σπούδασε αρχαιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Από το 1990 εργάζεται στου Υπουργείο Πολιτισμού, στο τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Επικοινωνίας, όπου σχεδιάζει αρχαιολογικές εκπαιδευτικές εκθέσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους τόσο στην Αθήνα όσο και στην περιφέρεια.
Έχει πλούσιο συγγραφικό έργο, εμπνευσμένο από την ιστορία ακι την αρχαιολογία, πραγματοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα στο Μουσείο του Πειραιά (και όχι μόνο) Τα βιβλία τηςστη βάση Βιβλιονέτ:





(2013) Ο κόκκινος μανδύας, Ερευνητές
(2012) Ο Τρωικός πόλεμος και Οι περιπέτειες του Οδυσσέα, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2012) Οι περιπέτειες του Οδυσσέα, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2012) Οι περιπέτειες του Οδυσσέα, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2012) Τρωικός πόλεμος, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2012) Τρωικός πόλεμος, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2011) Διαβάζω μυθολογία, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2011) Ηρακλής, ο γιος του Δία, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2011) Θησέας, ο ήρωας της Αθήνας, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2011) Ο Ιάσονας και η Αργοναυτική Εκστρατεία, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2011) Οι δώδεκα θεοί, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2010) Glafki at the Athenian Agora, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2010) Pericles and Classical Athens, Ερευνητές
(2010) Η μάχη του Μαραθώνα, Ερευνητές
(2010) Μικροί επισκέπτες στο Μουσείο της Ακρόπολης, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2010) Πάμε στο Μουσείο της Ακρόπολης;, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2009) Η Αριάδνη αφηγείται ιστορίες από την κυκλαδική εποχή στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2009) Ο Ίκαρος αφηγείται ιστορίες για αγάλματα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2009) Περικλής και κλασική Αθήνα, Ερευνητές
(2009) Το μυστικό του δούλου, Ερευνητές
(2008) Με τη Γλαύκη στην Αρχαία Αγορά της Αθήνας, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2008) Ο Άργος αφηγείται ιστορίες από τη μυκηναϊκή εποχή στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
(2006) Στα ίχνη του Αχιλλέα, Ερευνητές
(2004) Κνωσός, Φαιστός, Μάλια, Ζάκρος, Ερευνητές


Στην τρίτη συνάντηση (3 Δεκεμβρίου) θα είναι μαζί μας η Γεωργία Μουντζούρη, νηπιαγωγός και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στις Επιστήμες της Αγωγής από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Από το 2000 εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση. Τα ενδιαφέροντα της αφορούν θέματα της διδακτικής των μαθηματικών και της ιστορικοπολιτισμικής διάστασής τους. Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις σε συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες και έχει οργανώσει και συντονίσει βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς της προσχολικής και σχολικής ηλικίας που αφορούν τα πεδία της διδακτικής των μαθηματικών και των πολιτιστικών προγραμμάτων. Αρθρογραφεί σε εκπαιδευτικά περιοδικά προσχολικής ηλικίας, σε παιδικά ένθετα εφημερίδων και είναι συγγραφέας βιβλίων για παιδιά.
Η εν εξελίξει διατριβή της Γεωργίας Μουντζούρη έχει τίτλο «Κατανοώντας την ανάπτυξη μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων σε πολυπολιτισμικές τάξεις προσχολικής ηλικίας» 

Το βιβλίο της "Ο βασιλιάς των αριθμών" κυκλοφορεί προσεχώς από τις εκδόσεις Κέδρος


 Σημείωση: Τα παραμύθια των εκπαιδευόμενων που το επιθυμούν θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Παραμυθοκουζίνας  http://paramithokouzina.blogspot.gr/ 

Τρίτη, 3 Νοεμβρίου 2015

11 Νοεμβρίου: Η Μπαρμπαρά Κασσέν της "Νοσταλγίας" στο Γαλλικό Ινστιτούτο


Αυτή είναι μια εκδήλωση που δεν πρέπει να χάσετε με τίποτα!

Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και οι Εκδόσεις Μελάνι
σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου της

Μπαρμπαρά Κασσέν

Η ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ
Πότε λοιπόν είναι κανείς σπίτι του;


Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2015 στις 19.00
Αμφιθέατρο «Θόδωρος Αγγελόπουλος» – Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών

Συντονιστής: Γιώργος Χουλιάρας, συγγραφέας

Ομιλητές:
Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλλου, μεταφράστρια, κριτικός λογοτεχνίας.
Θανάσης Καράβατος, ομότιμος καθηγητής ψυχιατρικής του ΑΠΘ και συγγραφέας.
Θάλεια Δραγώνα, καθηγήτρια κοινωνικής ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στην παρουσίαση, θα συμμετέχει η συγγραφέας Μπαρμπαρά Κασσέν.

Είσοδος ελεύθερη – ταυτόχρονη μετάφραση

 Για τους ενδιαφερόμενους παραθέτω το κέιμενό μου από τον "Δρόμο της Αριστεράς":


Η αρρώστια της νοσταλγίας

Του Κώστα Στοφόρου

Προφανώς κανείς δεν θέλει να ξέρει ότι η σύγχρονη ιστορία γέννησε έναν νέο τύπο ανθρώπινων όντων –αυτούς που στάλθηκαν στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως από τους εχθρούς τους και στα στρατόπεδα προσφύγων από τους φίλους τους

Χάνα Άρεντ –παράθεση από τη «Νοσταλγία» της Μπαρμπαρά Κασσέν


«…Κι όμως, η λέξη «νοσταλγία δεν είναι ελληνική, δεν απαντά στην Οδύσσεια. Όχι, δεν είναι ελληνική λέξη, αλλά ελβετική, γερμανο- ελβετική. Είναι στην πραγματικότητα το όνομα μιας νόσου καταχωρισμένης ως τέτοιας μόλις τον 17ο αιώνα. Την επινόησε, σύμφωνα με το ιστορικό λεξικό της γαλλικής γλώσσας, το 1678 συγκεκριμένα, ένας γιατρός, ο Γιόχαν Γιάκομπ Χάρντερ, προκειμένου να κατονομάσει τον πόνο της πατρίδας, το Heimweh, από τον οποίο υπέφεραν οι πιστοί, ακριβοπληρωμένοι Ελβετοί μισθοφόροι του Λουδοβίκου του 14ου…»


Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου της Μπαρμπαρά Κασσέν, «Η Νοσταλγία-  Πότε λοιπόν είναι κανείς σπίτι του;» (εκδόσεις Μελάνι) καταλαβαίνουμε ότι βρισκόμαστε σε μπροστά σε ένα βιβλίο που δεν έρχεται απλώς να προστεθεί στα άλλα που διαβάζουμε, αλλά να ανοίξει πολλούς διαδρόμους στη σκέψη μας.

Πυκνό και γεμάτο νοήματα καταπιάνεται με τη «νοσταλγία» όπως ίσως δεν την είχαμε προσεγγίσει ποτέ. Προσφέροντας μας μια νέα οπτική για την «Οδύσσεια» -ο νόστος και η επιστροφή στην Ιθάκη, περνώντας μέσα από την Αινειάδα -όπου μετά την καταστροφή, όταν όλα πίσω γίνονται στάχτες δημιουργείται μια νέα πατρίδα και καταλήγοντας στη Χάνα Άρεντ, στην προσφυγιά και στην πατρίδα της γλώσσας. Ή ακριβέστερα στη γλώσσα –πατρίδα.
«…Μπορεί να συμβεί να μιλάμε με κλισέ –κοινοτοπία του κακού- στη μητρική μας γλώσσα. Αλλά πώς να αποφύγουμε να μιλάμε με κλισέ σε μια γλώσσα που δεν είναι δική μας;… Όταν η γλώσσα γενικής χρήσεως δεν είναι παρά globish, εν προκειμένω global English, και όταν δεν υπάρχει πλέον ούτε επινόηση ούτε καλαισθησία ούτε κρίση, τότε παύει απλούστατα να υπάρχει γλώσσα…»  

Δύσκολο να γράψει κανείς για ένα κείμενο που περιέχει τόσα πολλά μέσα σε λίγες σελίδες. Κάθε είδους προβληματισμό για τη γλώσσα και την πατρίδα. Για τη νοσταλγία που είναι πανούργα και πολύτροπη. Για την εξορία. Για την περιπλάνηση. Σκέψεις που γίνονται οδυνηρά επίκαιρες με ανθρώπους που χάνονται προσπαθώντας να ξεφύγουν από τη δική τους μητριά – πατρίδα. Που κουβαλάνε την πατρίδα στην πλάτη σαν τον Αινεία, ή περνούν μια οδύσσεια ή καταλήγουν σε μια μακριά εξορία –χωρίς επιστροφή…

Η σημαντική Γαλλίδα φιλόσοφος αναμένεται να έρθει σύντομα στην Ελλάδα και θα έχουμε την ευκαιρία να αναφερθούμε και πάλι στη «Νοσταλγία» της. Αξίζει πάντως να σημειώσουμε ότι το βιβλίο είχε εξαιρετική τύχη, αφού η μετάφραση, η εισαγωγή και οι σημειώσεις της Σεσίλ Ιγγλέση –Μαργέλλου που ανέλαβε το δύσκολο εγχείρημα, φωτίζουν πολλές πτυχές της φιλοσοφίας της Κασσέν, αναπτύσσουν στην ουσία ένα διάλογο με το βιβλίο, ερμηνεύουν βασανιστικά την κάθε λέξη.
Ένας μόχθος αποδοτικός, ένα βιβλίο μέσα στο βιβλίο.

Για κάποιον λόγο, κρατώ μέσα μου τα όσα γράφονται για τα νησιά: 

«…Κάθε νησί είναι κατεξοχήν μια οντότητα, μια ταυτότητα, ένα κάτι με περίγραμμα, είδος, που αναδύεται σαν ιδέα. Στην περατότητά του κάθε νησί είναι μια άποψη του κόσμου. Κάθε νησί είναι ποντισμένο στον κόσμο, κοσμικό και κοσμολογικό, με τον έναστρο ουρανό πάνω απ’ τα κεφάλια μας και την απεραντοσύνη απέναντι, αισθητή στο βλέμμα… Σε κάθε παρακαμπτήριο, σε κάθε στροφή, σε κάθε βήμα ανασυντίθεται ο κόσμος και αναδιοργανώνεται. Αυτό που βλέπει το μάτι γίνεται αυτοστιγμεί δομή, κατακλύζεται το μάτι από την αρμονία με νέα έκπληξη κάθε φορά. Μεταξύ κοσμολογίας και κοσμητικής, απέραντος και περιορισμένος, ο ορίζοντας αναδιατάσσεται.
Κάθε νησί είναι κατεξοχήν τόπος.
Η νοσταλγία ενός νησιού. Ως τόπος το νησί είναι ταυτόχρονα ένας πολύ ιδιάζων τόπος, ένας τόπος που σε ωθεί σε αναχώρηση: από το νησί, μπορείς μόνο να φύγεις, «Χάρε γερο-ναυτίλε». Και θέλεις, οφείλεις να επιστρέψεις εκεί. Το νησί καθορίζει και μαγνητίζει. Συμβαίνει να πιστέψεις ότι ο χρόνος καμπυλώνει όπως ο ορίζοντας και ότι θα επιστρέψεις έπειτα από έναν περίπλου, έναν κύκλο, μια οδύσσεια.
Αλλά επιστρέφεις, άραγε, όντως εκεί; Και μπορείς ποτέ εκεί να μείνεις;»

Το βιβλίο της Μπαρμπαρά Κασσέν, είναι ένα βιβλίο για να το διαβάζεις αργά- αργά και να απολαμβάνεις κάθε σκέψη και φράση,  με την έξοχη εισαγωγή, τη μετάφραση και τις σημειώσεις του….





ροφανώς κανείς δεν θέλει να ξέρει ότι η σύγχρονη Iστορία γέννησε ένα νέο τύπο ανθρώπινων όντων – αυτούς που στάλθηκαν στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως από τους εχθρούς τους και στα στρατόπεδα προσφύγων από τους φίλους τους.

Χάνα Άρεντ,
παράθεση από τη Νοσταλγία της Μπαρμπαρά Κασέν

«…Κι όμως, η λέξη “νοσταλγία δεν είναι ελληνική, δεν απαντά στην Οδύσσεια. Όχι, δεν είναι ελληνική λέξη, αλλά ελβετική, γερμανο-ελβετική. Είναι, στην πραγματικότητα, το όνομα μιας νόσου καταχωρισμένης ως τέτοιας μόλις τον 17ο αιώνα. Την επινόησε, σύμφωνα με το ιστορικό λεξικό της γαλλικής γλώσσας, το 1678 συγκεκριμένα, ένας γιατρός, ο Γιόχαν Γιάκομπ Χάρντερ, προκειμένου να κατονομάσει τον πόνο της πατρίδας, το Heimweh, από τον οποίο υπέφεραν οι πιστοί, ακριβοπληρωμένοι Ελβετοί μισθοφόροι του Λουδοβίκου του 14ου…».
Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου της Μπαρμπαρά Κασέν, Η Νοσταλγία – Πότε λοιπόν είναι κανείς σπίτι του; (Eκδόσεις Μελάνι) καταλαβαίνουμε ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα βιβλίο που δεν έρχεται απλώς να προστεθεί στα άλλα που διαβάζουμε, αλλά να ανοίξει πολλούς διαδρόμους στη σκέψη μας.
Πυκνό και γεμάτο νοήματα καταπιάνεται με τη «νοσταλγία», όπως ίσως δεν την είχαμε προσεγγίσει ποτέ. Προσφέροντάς μας μια νέα οπτική για την Οδύσσεια -ο νόστος και η επιστροφή στην Ιθάκη, περνώντας μέσα από την Αινειάδα- όπου μετά την καταστροφή, όταν όλα πίσω γίνονται στάχτες, δημιουργείται μια νέα πατρίδα και καταλήγοντας στη Χάνα Άρεντ, στην προσφυγιά και στην πατρίδα της γλώσσας. Ή, ακριβέστερα, στη γλώσσα-πατρίδα.
«…Μπορεί να συμβεί να μιλάμε με κλισέ -κοινοτοπία του κακού- στη μητρική μας γλώσσα. Αλλά πώς να αποφύγουμε να μιλάμε με κλισέ σε μια γλώσσα που δεν είναι δική μας; Όταν η γλώσσα γενικής χρήσεως δεν είναι παρά globish, εν προκειμένω global English, και όταν δεν υπάρχει πλέον ούτε επινόηση ούτε καλαισθησία ούτε κρίση, τότε παύει απλούστατα να υπάρχει γλώσσα…».
Δύσκολο να γράψει κανείς για ένα κείμενο που περιέχει τόσα πολλά μέσα σε λίγες σελίδες. Κάθε είδους προβληματισμό για τη γλώσσα και την πατρίδα. Για τη νοσταλγία που είναι πανούργα και πολύτροπη. Για την εξορία. Για την περιπλάνηση. Σκέψεις που γίνονται οδυνηρά επίκαιρες με ανθρώπους που χάνονται προσπαθώντας να ξεφύγουν από τη δική τους μητριά-πατρίδα. Που κουβαλάνε την πατρίδα στην πλάτη σαν τον Αινεία ή περνούν μια οδύσσεια ή καταλήγουν σε μια μακριά εξορία χωρίς επιστροφή.
Η σημαντική Γαλλίδα φιλόσοφος αναμένεται να έρθει σύντομα στην Ελλάδα και θα έχουμε την ευκαιρία να αναφερθούμε και πάλι στη Νοσταλγία της. Αξίζει, πάντως, να σημειώσουμε ότι το βιβλίο είχε εξαιρετική τύχη, αφού η μετάφραση, η εισαγωγή και οι σημειώσεις της Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργέλλου που ανέλαβε το δύσκολο εγχείρημα, φωτίζουν πολλές πτυχές της φιλοσοφίας της Κασέν, αναπτύσσουν στην ουσία ένα διάλογο με το βιβλίο, ερμηνεύουν βασανιστικά την κάθε λέξη.
Ένας μόχθος αποδοτικός, ένα βιβλίο μέσα στο βιβλίο.
Για κάποιον λόγο, κρατώ μέσα μου τα όσα γράφονται για τα νησιά:
«…Κάθε νησί είναι κατεξοχήν μια οντότητα, μια ταυτότητα, ένα κάτι με περίγραμμα, είδος, που αναδύεται σαν ιδέα. Στην περατότητά του κάθε νησί είναι μια άποψη του κόσμου. Κάθε νησί είναι ποντισμένο στον κόσμο, κοσμικό και κοσμολογικό, με τον έναστρο ουρανό πάνω απ’ τα κεφάλια μας και την απεραντοσύνη απέναντι, αισθητή στο βλέμμα… Σε κάθε παρακαμπτήριο, σε κάθε στροφή, σε κάθε βήμα ανασυντίθεται ο κόσμος και αναδιοργανώνεται. Αυτό που βλέπει το μάτι γίνεται αυτοστιγμεί δομή, κατακλύζεται το μάτι από την αρμονία με νέα έκπληξη κάθε φορά. Μεταξύ κοσμολογίας και κοσμητικής, απέραντος και περιορισμένος, ο ορίζοντας αναδιατάσσεται.
Κάθε νησί είναι κατεξοχήν τόπος.
Η νοσταλγία ενός νησιού. Ως τόπος το νησί είναι ταυτόχρονα ένας πολύ ιδιάζων τόπος, ένας τόπος που σε ωθεί σε αναχώρηση: από το νησί μπορείς μόνο να φύγεις, “Χάρε γερο-ναυτίλε”. Και θέλεις, οφείλεις να επιστρέψεις εκεί. Το νησί καθορίζει και μαγνητίζει. Συμβαίνει να πιστέψεις ότι ο χρόνος καμπυλώνει όπως ο ορίζοντας και ότι θα επιστρέψεις έπειτα από έναν περίπλου, έναν κύκλο, μια οδύσσεια.
Αλλά επιστρέφεις, άραγε, όντως εκεί; Και μπορείς ποτέ εκεί να μείνεις;».
Το βιβλίο της Μπαρμπαρά Κασέν, είναι ένα βιβλίο για να το διαβάζεις αργά-αργά και να απολαμβάνεις κάθε σκέψη και φράση, με την έξοχη εισαγωγή, τη μετάφραση και τις σημειώσεις του…

- See more at: http://www.e-dromos.gr/h-arrostia-ths-nostalgias/#sthash.G0kkBaNh.dpuf