Διακοπές!

Πέμπτη 8 Ιανουαρίου 2015

Μουσική και Φιλαναγνωσία



ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
σε εκπαιδευτικό/βιωματικό σεμινάριο

Οι εκδόσεις βιβλίο-ΔΙΑΠΛΟΥΣ διοργανώνουν επιμορφωτικό σεμινάριο βιωματικής συμμετοχής με θέμα "Μουσική και Φιλαναγνωσία" και σας προσκαλούν
Το Σάββατο 14 Φεβρουαρίου, 10.00-14.00μμ.
στο ΚΕΝΤΡΟ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ(Αντιγόνης 56, Χαλάνδρι-2106801647)

Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (βρεφονηπιοκόμους, νηπιαγωγούς και δασκάλους), δασκάλους μουσικής, φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων και μουσικών τμημάτων, θεατρικούς εμψυχωτές και σε όσους ασχολούνται επαγγελματικά με την εκπαίδευση και τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας.

Εισηγητές
Κατερίνα Τζαβάρα, Συγγραφέας - Εκπαιδευτικός Msc.
                     Κώστας Στοφόρος, Συγγραφέας – Δημοσιογράφος

Θεματικοί άξονες
α) Η φιλαναγνωσία και η θέση της στο σύγχρονο σχολείο
β) Η συμβολή της μουσικής και της ποίησης στην προώθηση της φιλαναγνωσίας
γ) Διδακτικές εφαρμογές στη σχολική τάξη
Οι σύγχρονες προτάσεις διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στο σχολείο δίνουν έμφαση στη διδασκαλία της μελοποιημένης ποίησης από την προσχολική ηλικία και πρώτη σχολική ηλικία, καθώς η ένωση μουσικής- κίνησης- λόγου σαν διδακτικό εργαλείο επιδρά θετικά και βελτιώνει, όχι μόνο την πνευματική, αλλά και την ψυχοσωματική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.  Ο συνδυασμός της Ποίησης με τη Μουσική, απελευθερώνει το παιδί από την σχολική πίεση και  δίνει το όχημα για τα ταξίδια της φαντασίας και εφευρετικότητας, μέσα από τα οποία, αβίαστα, το παιδί ανακαλύπτει και κατακτά τη γνώση.
Βασικός στόχος κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού είναι η  αυθόρμητη γνωριμία και προσέγγιση του έργου των σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών από τα παιδιά και η δημιουργική αξιοποίησή του μέσα στη σχολική καθημερινότητα με απώτερο σκοπό την παραγωγή πρωτότυπου πολιτιστικού έργου από τους μαθητές και την εφαρμογή αρχών πολιτισμού σε κάθε έκφραση της κοινωνικής συμπεριφοράς τους.
Στο α΄ μέρος της συνάντησης θα παρουσιαστεί ένα σύντομο θεωρητικό πλαίσιο για τη διδακτική προσέγγιση των ποιημάτων και την αξία της μουσικής επένδυσης των δημιουργικών μας δράσεων στο σχολείο. Ακόμη, παραδείγματα διδακτικών εφαρμογών στην τάξη με  σκοπό α) την αξιοποίηση της μελοποιημένης ποίησης στο σχολείο μέσα από διαθεματικές δράσεις (η περίπτωση του Οδυσσέα Ελύτη) και β) την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας μέσα από τη συνολική (φωνή-λόγος-σώμα-μίμηση-αφήγηση-πράξη) βιωματική συμμετοχή των παιδιών σε δραστηριότητες που προκύπτουν από τη γνωριμία των παιδιών με τη μελοποιημένη ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη.
Στο β’ βιωματικό μέρος, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να σχεδιάσουν και να παρουσιάσουν σε μικρές ομάδες α) προτεινόμενες  ιδέες ανάλυσης και επεξεργασίας ενός ποιητικού κειμένου ( όπως θα παρουσιαστεί στο α΄ θεωρητικό μέρος)και  β) παιχνίδια εικαστικής, θεατρικής εμψύχωσης και φιλαναγνωσίας, με αφορμή 2 γνωστά μελοποιημένα ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη.
Κατερίνα Τζαβάρα

Με αφορμή τα μελοποιημένα ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη, θα δείξουμε πως τα παιδιά μέσα από το παραμύθι και αξιοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχει η Μαγική Τράπουλα, μπορούν να αποκτήσουν μια βιωματική σχέση με την ποίηση. Βασικό «εργαλείο» για την κινητοποίηση της φαντασίας των παιδιών είναι η «Μαγική Τράπουλα των Παραμυθιών».
Η μαγική τράπουλα βασίζεται στις λεγόμενες «λειτουργίες» των παραμυθιών. Οι λειτουργίες αυτές, σύμφωνα με έναν από τους σημαντικότερους μελετητές του παραμυθιού, τον ρώσο Βλαντιμίρ Προπ, ο οποίος προσδιόρισε ότι είναι 31 στον αριθμό, υπάρχουν, πάνω- κάτω, σε όλα τα παραμύθια. Ο Τζιάνι Ροντάρι τις περιόρισε σε 21 και πρότεινε τη δημιουργία μιας τράπουλας. 
Αυτή η τράπουλα προσαρμόστηκε από τον συγγραφέα και δημοσιογράφο Κώστα Στοφόρο και εικονογραφήθηκε από τη ζωγράφο Στεφανία Βελδεμίρη.

Ο Ροντάρι λέει πως οι «λειτουργίες» είναι για το παραμύθι ότι οι νότες για τη μουσική. Όπως με τις 12 νότες μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητες μελωδίες, έτσι και με τις «λειτουργίες» μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητα παραμύθια…
Η Μαγική Τράπουλα, είναι ένα ακόμη μονοπάτι για να ταξιδέψει η φαντασία των παιδιών, αλλά και των … «μεγάλων» ώστε να βρουν και πάλι το παιδί που έχουν μέσα τους… Ήδη έχει αξιοποιηθεί με επιτυχία στη δημιουργία παραμυθιών από τα ίδια τα παιδιά με σκοπό την εξοικείωση τους με τους κανόνες της σωστής διατροφής. Επίσης έχουν δημιουργηθεί παραμύθια για τη ζωοφιλία, τους φόβους των παιδιών, τη η γνωριμία τους  με  λογοτεχνικά κείμενα, θεατρικά έργα, αλλά και την τοπική ιστορία.

Με τη βοήθεια της Μαγικής Τράπουλας δημιουργήθηκαν παραμύθια με αφορμή π.χ. τη σκηνή της Οδύσσειας, όπου το πιστό σκυλί ο Άργος αναγνωρίζει τον Οδυσσέα και μετά ξεψυχά. Με έμπνευση τα μνημεία –σύμβολα Αθήνας και Θεσσαλονίκης (Λευκό Πύργο και Ακρόπολη) δημιουργήθηκε το παραμύθι «Περιπέτεια στον Παρελθώνα».
Με αφορμή τους Αχαρνής του Αριστοφάνη δημιουργήθηκε το παραμύθι «Αχαρνής 2012» που συνέδεσε την αρχαία ιστορία με τη σημερινή εποχή, με επίκεντρο τις Αχαρνές. Από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα είναι το παραμύθι που δημιουργήθηκε μέσα από τη γνωριμία των παιδιών με τα μνημεία που υπάρχουν στο Μοναστηράκι και την ιστορία τους
                                                                                                          Κώστας Στοφόρος


Βιωματικά εργαστήρια
Α’ βιωματικό εργαστήριο (εισηγήτρια, Κατερίνα Τζαβάρα) – Σχεδιασμός και εφαρμογή δραστηριοτήτων φιλαναγνωσίας και θεατρικής έκφρασης με αφορμή ένα μελοποιημένο ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη .
Α μέρος : Παιχνίδια συναισθηματικής έκφρασης και εικαστικής αποτύπωσης εμπνευσμένα από το ποιητικό κείμενο.
 Β μέρος : Μουσικοκινητική και θεατρική έκφραση με φωνή και σώμα-θεατρική εμψύχωση ποιητικού κειμένου με φιγούρες.
Β’ βιωματικό εργαστήριο (εισηγητής, Κώστας Στοφόρος) – Δημιουργούμε  παραμύθια με τη βοήθεια της Μαγικής Τράπουλας των Παραμυθιών ακούγοντας και παίζοντας με τα μελοποιημένα ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη.
Α μέρος: Σειρά βιωματικών ασκήσεων για την καλύτερη γνωριμία και συνεργασία της ομάδας. -σύντομη προσέγγιση του κόσμου των παραμυθιών -γνωριμία με τις «λειτουργίες» του παραμυθιού και τη Μαγική Τράπουλα.
Β Μέρος : Διαβάζουμε και ακούμε μελοποιημένα ποιήματα του Ελύτη -Γίνεται σύντομη συζήτηση-Χωριζόμαστε σε ομάδες. Η κάθε ομάδα, με τη βοήθεια τυχαία επιλεγμένων καρτών της Μαγικής Τράπουλας θα δημιουργήσει το δικό της παραμύθι, βασισμένο σε ποίημα του Ελύτη-Η κάθε ομάδα παρουσιάζει το παραμύθι της.


Κόστος συμμετοχής: 25 ευρώ

Στους συμμετέχοντες θα δοθεί

      Οικολογικός φάκελος που θα περιλαμβάνει

α) το βιβλίο «Μαγικές Διαδρομές στην Τέχνη- Οδυσσέας Ελύτης»
εκδόσεις ΔΙΑΠΛΟΥΣ
β) cd με σημειώσεις της παρουσίασης και  πρωτότυπη μουσική για θεατρικές εμψυχώσεις εικαστικών και ποιητικών έργων και θεατρικές παραστάσεις
γ) βεβαίωση παρακολούθησης

 

Πληροφορίες-Δηλώσεις συμμετοχής: tzava71@yahoo.gr με την ένδειξη: ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ
                    Εγγραφές-Καταθέσεις: 15/01/2015 έως 10/02/2015
Στην Εθνική Τράπεζα αρ.λογαρισμού: 263/42036741


Δεν υπάρχουν σχόλια: