Παραμυθοκουζίνα:
Φτιάχνοντας ιστορίες και παραμύθια για παιδιά
Για το σχολείο ή τον παιδότοπο. Για τη δημοτική βιβλιοθήκη ή το σύλλογο ή απλά για μια ομάδα γονιών που θέλει να κάνει μια δημιουργική δράση ή ακόμη και για ένα διαφορετικό πάρτι:
Τα παιδιά φτιάχνουν και παίζουν τα δικά τους παραμύθια
Μια δραστηριότητα για μικρούς και μεγάλους:
-Παιδιά από 4 ετών
-Γονείς & παιδαγωγούς
Για τα παιδιά και
τους νέους
Όλο και περισσότερα παιδιά δυσκολεύονται να εκφραστούν κι
ακόμη περισσότερο να γράψουν. Κι όμως η γραφή θα μπορούσε να γίνει ένα
δημιουργικό ταξίδι, αρκεί να δώσουμε το χώρο στα παιδιά να αξιοποιήσουν τη
φαντασία τους. Σκεφτήκαμε λοιπόν να τους δώσουμε τα κατάλληλα ερεθίσματα μέσα
από ένα σεμινάριο δημιουργικής γραφής που θα τα κατευθύνει στα πρώτα τους
βήματα. Χρησιμοποιώντας ζωγραφιές, ήχους, λέξεις, αντικείμενα, αλλά και μια
μαγική τράπουλα βοηθάμε τα παιδιά να αποτυπώσουν τις ιδέες, τις σκέψεις και τη φαντασία τους στο χαρτί και να φτιάξουν
τις δικές τους ιστορίες.
Να σημειώσουμε ότι παιδί που αναπτύσσει δημιουργικά τη γραφή
του και μπορεί να ταξινομήσει και να
εκφράσει τις σκέψεις του βελτιώνει σημαντικά και τις σχολικές του επιδόσεις.
Στις ηλικίες 4-8 ετών δημιουργούμε τις ιστορίες μας
προφορικά και επικεντρώνουμε περισσότερο στα παραμύθια και στην καλλιέργεια της
φαντασίας τους, μέσα από ένα πρωτότυπο θεατρικό παιχνίδι, όπου τα παιδιά
παίζουν τους ρόλους των ηρώων του παραμυθιού που τα ίδια δημιουργούν.
Ακόμη τα μαθαίνουμε να επικοινωνούν καλύτερα με τους
συνομηλίκους τους, να εκφράζονται με πιο σωστό τρόπο και τους κεντρίζουμε το
ενδιαφέρον για το διάβασμα.
Για τους γονείς &
τους παιδαγωγούς
Οι ιστορίες που φτιάχνουν οι ίδιοι οι γονείς ή οι παιδαγωγοί
για τα παιδιά, συχνά και με τη δική τους συμβολή, θεωρούνται εξαιρετικά
σημαντικές και ωφέλιμες. Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε, θα λέγαμε:
ü
Το παιδί γίνεται καλύτερος ακροατής. Μαθαίνει να
ακούει αλλά να μη δέχεται παθητικά τα όσα του λένε.
ü
Εξασκεί και τη δική του φαντασία και
δημιουργικότητα.
ü
Οι ιστορίες αυτές μπορεί να έχουν ευεργετικά
αποτελέσματα και στην ψυχολογία του. Ένα παραμύθι προσαρμοσμένο στο κάθε παιδί
το βοηθά να ταυτιστεί με τους ήρωες και μέσα από αυτήν την ταύτιση να
κατευνάσει ακόμη και τις ανησυχίες του, αλλά να βρει κι ένα κλειδί για να
αντιμετωπίζει τα εμπόδια που του προκύπτουν.
ü
Μπορεί και η γλωσσική έκφραση να βελτιωθεί,
παρακινώντας το παιδί να σου διηγηθεί πού βρισκόσασταν την προηγούμενη φορά,
ώστε να πιάσετε και πάλι το νήμα της αφήγησης.
ü
Βελτίωση παρατηρείται και στην ικανότητα
συγκέντρωσης.
Η διαδικασία
Μπορέι η δράση μας να γίνει για μια φορά ή και να πάρει τη μορφή ενός κύκλου δυο ή περισσότερων συναντήσεων, είτε να
γίνεται μια φορά για την κάθε ομάδα.Η διάρκεια προσαρμόζεται στις ανάγκες και τις συνθήκες. Μπορεί να είναι από 1 έως 3 ώρες
-Ξεκινάμε από κάποιες βιωματικές ασκήσεις που διευκολύνουν
τη λειτουργία και την επαφή της ομάδας και δημιουργούν ένα πρόσφορο έδαφος για
να εκδηλωθεί ελεύθερα η φαντασία όσων συμμετέχουν.
-Μέσα από διάφορα «παιχνίδια» πλάθουμε - στην αρχή ομαδικά- τις δικές μας ιστορίες.
-«Γυμνάζουμε» τη φαντασία μας με τη βοήθεια της Μαγικής Τράπουλας*
-Με τα μικρότερα παιδιά, φτιάχνουμε ένα παραμύθι όλοι μαζί
και ταυτόχρονα το «παίζουμε» ακολουθώντας την τυχαία διαδρομή που μας
υποδεικνύουν τα τραπουλόχαρτα της Μαγικής Τράπουλας.
-Τα μεγαλύτερα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμων ,
η κάθε ομάδα ετοιμάζει τη δική της ιστορία και στη συνέχεια την παρουσιάζει
στην τάξη.
-Μπορούμε, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, να φτιάχνουμε κι
ένα βιβλιαράκι με τις ιστορίες και τα παραμύθια της ομάδας και να το μοιράζουμε
σε όλους.
-Στην περίπτωση «κύκλου» συναντήσεων κάθε παιδί θα φτιάξει
στο τέλος τη δική του ιστορία, ενώ θα διαβαστεί και θα συζητηθεί από όλους
κάποιο βιβλίο ή διήγημα.
-Σε αυτή την περίπτωση καθώς θα έχουμε περισσότερες
ιστορίες, θα δημοσιεύονται στο διαδίκτυο (αν δεν υπάρχει αντίρρηση) στον
ιστότοπο της Παραμυθοκουζίνας.
Μια μεγάλη ποικιλία από τις ιστορίες που έχουν ήδη φτιαχτεί
με τη βοήθεια της Μαγικής Τράπουλας, μπορείτε να δείτε στο
*Η μαγική τράπουλα βασίζεται στις λεγόμενες «λειτουργίες».
Οι λειτουργίες αυτές, σύμφωνα με έναν από τους σημαντικότερους μελετητές του
παραμυθιού, τον ρώσο Βλαντιμίρ Προπ, ο οποίος προσδιόρισε ότι είναι 31 στον
αριθμό, υπάρχουν, πάνω- κάτω, σε όλα τα παραμύθια. Ο Τζιάνι Ροντάρι τις
περιόρισε σε 21 και πρότεινε τη δημιουργία μιας τράπουλας. Αυτή την τράπουλα τη φτιάξαμε σε συνεργασία
με τη Στεφανία Βελδεμίρη και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και εκτός των σεμιναρίων.
Αθήνα: Κώστας Στοφόρος (6938713290) – stoforos@yahoo.com
Θεσσαλονίκη: Στεφανία Βελδεμίρη (6976432625) stefi.veldemiri@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου