Διακοπές!

Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2008

Σχολείο χωρίς θρανία

Ένα σχολείο, όπου τα παιδιά είναι ευτυχισμένα, περισσότερο αποδοτικά και υπεύθυνα και αγαπούν τους συμμαθητές αλλά και τους δασκάλους τους, μοιάζει ουτοπία που φαίνεται να απέχει πολύ από την ελληνική τυπική τάξη. Κι όμως, ένα τέτοιο σχολείο λειτούργησε πιλοτικά σε δύο νηπιαγωγεία της Μαγνησίας, αλλά και σε 14 τάξεις δημοτικών σχολείων της δυτικής Θεσσαλονίκης, με βάση ένα σύγχρονο μοντέλο διδασκαλίας και μάθησης.Πρόκειται για το μοντέλο της ομαδο-συνεργατικής τάξης, που χρησιμοποίησε ο καθηγητής του τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής του ΑΠΘ, Δημήτρης Γερμανός και η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Δόμνα Κακανά.
Σημαντική βελτίωση των σχέσεων παιδαγωγών-παιδιών
Το μοντέλο αυτό απορρίπτει την παραδοσιακή διδασκαλία, που τοποθετεί τον δάσκαλο απέναντι από τον μαθητή, βομβαρδίζοντάς τον με πληροφορίες. Αντί αυτής πρότεινε τη συμμετοχή των μαθητών στη διαμόρφωση του μαθήματος και την παρότρυνσή τους στην έρευνα, προκειμένου τα παιδιά να καταλήξουν μόνα τους σε λύσεις, απαντήσεις και συμπεράσματα.
Η εφαρμογή του συγκεκριμένου μοντέλου διήρκεσε τέσσερις μήνες, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Πυθαγόρας ΙΙ, και αυτό που πέτυχε κυρίως, είναι ο στοχασμός των παιδιών, το αίσθημα κοινής ευθύνης και ομαδικότητας.
«Διαπιστώθηκε μία εντυπωσιακή στροφή. Τα παιδιά ανέλαβαν ενεργό ρόλο στην τάξη, έγιναν δάσκαλοι στους μικρότερους και βελτίωσαν τις σχέσεις τους με τα παιδιά οικονομικών μεταναστών ή με παιδιά που μειονεκτούσαν», ανέφερε η κ. Κακανά, στη διάρκεια παρουσίασης των αποτελεσμάτων εφαρμογής του μοντέλου της συνεργατικής τάξης, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην Παιδαγωγική Σχολή του ΑΠΘ.«Το ομαδοσυνεργατικό μοντέλο αποτελεί φιλοσοφία και αφορά όλη μας τη ζωή. Το σημερινό σχολείο είναι αναχρονιστικό, αναποτελεσματικό και οι σύγχρονες κοινωνικο-εκπαιδευτικές ανάγκες δείχνουν ότι τα παιδιά χρειάζονται ένα νέο μοντέλο μάθησης, λιγότερο ατομικό και ανταγωνιστικό», επεσήμανε η κ. Κακανά.
Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι που συμμετείχαν, υποστήριξαν ότι βελτιώθηκε σημαντικά η σχέση τους με τα παιδιά, ανανεώθηκε το ενδιαφέρον και οι γνώσεις τους, ενώ βρήκαν και πάλι ικανοποίηση στη δουλειά τους. Επεσήμαναν ως δυσκολίες τον αργό ρυθμό ένταξης των μαθητών και την έλλειψη χρόνου.Από έρευνα που έγινε σχετικά με την ικανοποίηση των μαθητών, ο κ. Γερμανός ανέφερε ότι ποσοστό 80-85% θεωρεί πολύ θετική τη συνεργατική εμπειρία. Συγκεκριμένα, το 40% δήλωσε πολύ ευχαριστημένο, το 30% ευχαριστημένο, το 22% προβληματισμένο και το 7% δυσαρεστημένο, εκ των οποίων το 4% δηλώνει ρητά ότι επιθυμεί τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας.

Πηγή: ΑΠΕ

1 σχόλιο:

ΦΑΙΔΩΝ ΘΕΟΦΙΛΟΥ είπε...

Δυστυχώς τέτοιες ωραίες πρωτοβουλίες, θα παραμένουν μόνο στο πειραματικό στάδιο στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα όπου οι καθηγητές δεν θέλουν ν' αξιολογούνται και μαζί με τους μαθητές και τους φοιτητές αγγωνίζονται για να μην αλλάξει τίποτα. Αγωνίζονται για την ακινησία και το τέλμα, όταν το εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται τρελές αλλαγές και άμεσα... Έτσι δεν είναι μακριά ο καιρός που τα διπλώματα θα έχουν αξία μόνο ως χαρτί για ανακύκλωση.