Ένας πατέρας τριών παιδιών περιγράφει τις οικογενειακές εμπειρίες και όχι μόνον.
Διακοπές!
Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009
Ημερολόγιο Θεσσαλονίκης: Τελευταίο...
Τέταρτη και τελευταία μέρα, πηγαίνω στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Το είχα επισκεφθεί δέκα χρόνια πριν... Ήταν μια ακόμη ευχάριστη έκπληξη. Νομίζω πως πρέπει να το επισκεφθούμε όλοι και κυρίως τα παιδιά για να γνωρίσουν την ιστορία του τόπου (και το λέω χωρίς εθνικιστικές εξάρσεις...
Πέρα από τις μόνιμες εκθέσεις είδα την έκθεση για το κεχριμπάρι και για τα μακεδονικά νομίσματα.
Διαβάζω στην ιστοσελίδα του Μουσείου:
Ποιες είναι οι μόνιμες εκθέσεις του Μουσείου;
"...Χρονολογικά, η μουσειακή αφήγηση ξεκινά στον κάτω όροφο του Μουσείου με την ενότητα "5.000, 15.000, 200.000 χρόνια πριν. Μια έκθεση για τη ζωή στην προϊστορική Μακεδονία". Η έκθεση παρουσιάζει ευρήματα σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους ο προϊστορικός άνθρωπος, από τα νεολιθικά χρόνια και μετά, αντιμετώπισε τις βιοτικές του ανάγκες: τη γεωργία, την κτηνοτροφία, την αλιεία, το κυνήγι, την κατασκευή των εργαλείων του, την αποθήκευση των προϊόντων του, το μαγείρεμα, την υφαντική, την κεραμική κτλ. Ανιχνεύονται επίσης οι ιδεολογικές του ανησυχίες και τα ταφικά του έθιμα, οι ενδείξεις κοινωνικής διαφοροποίησης στα μυκηναϊκά χρόνια, αλλά και το σύστημα ανταλλαγών που ανέπτυξαν οι προϊστορικές κοινωνίες της Μακεδονίας με αυτές άλλων τόπων.
Στην οπτικοακουστική εγκατάσταση που συμπληρώνει την έκθεση, τρεις διακεκριμένοι αρχαιολόγοι μιλούν για το προϊστορικό νοικοκυριό με αφορμή την έρευνα για την προϊστορία της Μακεδονίας.
Στην ενότητα "Προς τη γένεση των πόλεων" παρουσιάζονται υλικά κατάλοιπα από οικισμούς και νεκροταφεία της εποχής του Σιδήρου (1100-700 π.Χ.), στην περιοχή που εκτείνεται ανάμεσα στον Άθωνα και τον Όλυμπο. Στον Καστανά, τη Φιλαδέλφεια, την Άσσηρο, την Τούμπα Θεσσαλονίκης και αλλού, ιδρύονται ή ανασυγκροτούνται οικισμοί που χαρακτηρίζονται από αυτάρκεια και ελέγχουν τις πηγές πλούτου του τόπου. Την ίδια περίοδο, πυκνώνουν οι επαφές της περιοχής με τη νότια Ελλάδα, τα μικρασιατικά παράλια αλλά και την ενδοχώρα της Μακεδονίας ενώ πόλεις της νότιας Ελλάδας ιδρύουν αποικίες στις ακτές του Θερμαϊκού και της Χαλκιδικής. Η έκθεση κάνει μνεία σημαντικών πολιτιστικών χαρακτηριστικών των οικισμών αυτών, όπως π.χ. την πιθανή διαχείριση των αγροτικών προϊόντων από μία κεντρική εξουσία, την οργάνωση του χώρου με βάση ένα πρώιμο πολεοδομικό σχέδιο, την άνοδο του βιοτικού επιπέδου όπως φαίνεται από τα κτερίσματα των νεκροταφείων κτλ, στοιχεία που αργότερα, την εποχή του μακεδονικού βασιλείου, θα σημάνουν τη γένεση των πρώτων πόλεων στην περιοχή.
Η ενότητα "Στη Μακεδονία από τον 7ο αι. π.Χ. ως την ύστερη αρχαιότητα", αναδεικνύει όψεις του δημόσιου και ιδιωτικού βίου των αρχαίων Μακεδόνων. Καλύπτει το χρονικό διάστημα από τα αρχαϊκά χρόνια μέχρι τον 3ο αιώνα μ. Χ., δηλαδή από τη δημιουργία του μακεδονικού βασιλείου μέχρι και τη ρωμαϊκή περίοδο. Η έκθεση διαρθρώνεται σε εσωτερικούς χώρους που αντιστοιχούν σε θεματικές υποενότητες: οικονομία, πολιτική και κοινωνική οργάνωση, λατρεία, πόλεμος, θάνατος, καθημερινή ζωή, εμπόριο, τέχνες. Στα εκθέματα, τα περισσότερα από τα οποία προέρχονται από τους νομούς Θεσσαλονίκης, Πιερίας, Κιλκίς και Χαλκιδικής, έχουν προστεθεί και μερικά που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό.
Διαδραστικές πολυμεσικές εφαρμογές σε οθόνες αφής (touch screens) εισάγουν τον επισκέπτη στη μορφή και τις λειτουργίες των αρχαίων μακεδονικών πόλεων και των μακεδονικών τάφων. Ένα βίντεο δείχνει σύγχρονες θεατρικές παραστάσεις αρχαίου δράματος ενώ για πρώτη φορά δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να ακούσει μία αρχαία μελωδία μετά τη μεταγραφή των μουσικών συμβόλων επιγραφής του 3ου αι. π.Χ. που βρέθηκε στα Βρασνά της Θεσσαλονίκης.
Τον ξεχωριστό ρόλο που διαδραμάτισε η Θεσσαλονίκη, κυρίως στα ρωμαϊκά χρόνια, ανασυνθέτει η ενότητα "Θεσσαλονίκη, Μακεδονίας μητρόπολις". Τα θέματα που άγγιξε η εκθεσιακή ενότητα της Μακεδονίας, εδώ αντιμετωπίζονται στο συγκεκριμένο χωρικό πλαίσιο της πόλης. Γίνεται έτσι η Θεσσαλονίκη ένα σκηνικό για πρόσωπα περισσότερο ή λιγότερο σπουδαία, για τις δραστηριότητες και τα έργα τους. Η έκθεση μάς δίνει τη δυνατότητα να περιηγηθούμε σε σημαντικά μνημεία και χώρους της Θεσσαλονίκης: τα νεκροταφεία της, το Γαλεριανό συγκρότημα, την Αγορά, το χώρο της σημερινής πλατείας Διοικητηρίου (για αιώνες κέντρο διοίκησης) κλπ, ανιχνεύοντας τις δημόσιες και ιδιωτικές λειτουργίας της μακεδονικής μητρόπολης και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της.
Οι πολυμεσικές εφαρμογές "Πού βρίσκεται κρυμμένη η αρχαία πόλη;" και "Περιηγηθείτε χώρους του Γαλεριανού συγκροτήματος" πλαισιώνουν την έκθεση.
Η ενότητα κλείνει με την ανασύσταση ενός ιωνικού αρχαϊκού ναού. Ο ναός, του οποίου η αρχική θέση μάς είναι άγνωστη, μεταφέρθηκε στα ρωμαϊκά χρόνια στην περιοχή των ιερών της Θεσσαλονίκης. Τα αγάλματα αυτοκρατόρων που βρέθηκαν σ' αυτόν, οδηγούν στη υπόθεση ότι ο ναός συνδέθηκε με την άσκηση αυτοκρατορικής λατρείας.
Τέλος, η ενότητα "Ο Χρυσός των Μακεδόνων" παρουσιάζει τη σημασία του χρυσού στον πολιτισμό της αρχαίας Μακεδονίας, κυρίως των αρχαϊκών και κλασικών χρόνων. Μέσα από μοναδικά αντικείμενα τα οποία ήρθαν στο φως σε ανασκαφές νεκροταφείων, περιγράφονται οι διαδικασίες εξόρυξης και εκμετάλλευσης του χρυσού, οι τεχνικές κατασκευής και διακόσμησης χρυσών και επίχρυσων αντικειμένων, καθώς και η σχέση του μετάλλου αυτού με τις αντιλήψεις των ανθρώπων της εποχής για τη ζωή και το θάνατο..."
Μετά από σχεδόν δυο ώρες περιπλάνηση στο Μουσείο, πηγαίνω στο Λευκό Πύργο. Έξω βλέπω τον ζωγραφισμένο ελέφαντα (στη ΔΕΘ τιμώμενη χώρα είναι η Ινδία)
Μπαίνω για πρώτη φορά στο Λευκό πύργο και ανεβαίνω τους 6 ορόφους. Θαυμάσιες εκθέσεις μας μυούν στην ιστορία της πόλης. Στον τελευταίο όροφο, σε τραπεζάκια -οθόνες παρουσιάζονται οι γεύσεις της Θεσσαλονίκης.
Η θέα εξαιρετική.
Μετά παίρνω το λεωφορείο της Πολιτιστικής Γραμμής και κάνω μια ώρα το γύρο της πόλης. Ακόμα είναι ανοργάνωτο και αξίζει μόνον για όποιον έρχεται για πρώτη φορά.
Η συνέχεια είναι πλαι χορταστική και έχει μπακαλιαράκια κοντά στο παλιό λιμάνι, δίπλα στα Λαδάδικα. Μπακαλιάρος τηγανητός, αληθινής πατάτες, σκορδαλιά, καυτερή πιπεριά, ψωμί (κόστος 9,90 ευρώ)
Μετά βόλτα και καφές στην παραλία.
Η μέρα κλείνει και πάλι με έκθεση. Δυστυχώς έχει συναυλία ο Πετρέλλης και φεύγω άρον-άρον. Νωρίτερα είχε σκάσει μύτη και ο ...Γιωργάκης!
Το άλλο πρωί έφυγα για Αθήνα (ελπίζω να επιστρέψω συντόμως)
ΤΕΛΟΣ (από αύριο... εκλογές!!!)
ΥΓ. Το "Ημερολόγιο" απεχθάνεται το ΛάΟΣ (ελπίζω να μη μπουν και πάλι οι φασίστες στη βουλή!!!) και τις αυτοδύναμες κυβερνήσεις (δεν κατάλαβα ποτέ γιατί η μειοψηφία πρέπει να κυβερνά ανεξέλεγκτη και γιατί η συνεργασία μεταξύ κομμάτων και πολιτών είναι καταστροφική για τον τόπο/ τα είδαμε τα κατωρθώματα των "ισχυρών") κυβερνήσεων)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
2 σχόλια:
ετσι που τα περιγραφεις..... την ξαναλατρεψα... οχι οτι δεν την λατρευω .......
να περνας παντα τετοια 4-ημερα :)
Καλημέρα. τώρα ετοιμάζομαι για διήμεροστην Καστοριά
Δημοσίευση σχολίου