Διακοπές!

Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009

Ημερολόγιο Θεσσαλονίκης: Μέρα δεύτερη

Με τρώει να μιλήσω για τις εκλογές, αλλά θα κάνω υπομονή... Θα συνεχίσω με το "Ημερολόγιο Θεσσαλονίκης", ξεφεύγοντας από το -για μένα- νοσηρό κλίμα των ημερών.
Πίσω στη Θεσσαλονίκη λοιπόν:
Πρωί Τετάρτης και η δεύτερη μέρα μου ξεκινά. Έχω αποφασίσει να επισκεφθώ τη Μονή Λαζαριστών. Θέλω να δω την έκθεση «Rodchenko & Popova: Ορίζοντας τον Κονστρουκτιβισμό» (την προλαβαίνετε μέχρι την Κυριακή. Περπατάω λίγο από το ξενοδοχείο μου που βρίσκεται στην περιοχή των σφαγείων και βλέπω μπροστά μου το παλιό εργοστάσιο Φιξ.


Μετά παίρνω το λεωφορείο, αλλάζω στον Βαρδάρη και κατεβαίνω στο στρατόπεδο Μελά, όπου ετοιμάζονται για το Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Απέναντι και σε 2-3 λεπτά απόσταση βρίσκω τη Μονή Λαζαριστών. Καθώς η έκθεση δεν έχει ανοίξει ακόμη, κάθομαι λίγο στακαφέ που βλέπει στο υπαίθριο θέατρο. Το βράδυ θα έχει Κότσιρα, αλλά εγώ σαφώς και προτιμώ τον Παπακωνσταντίνου που θα είναι στη ΔΕΘ.

Διαβάζω:
"Η έκθεση παρουσιάζει το έργο δύο εκ των σημαντικότερων καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας, του Aleksandr Rodchenko (1891-1956) και της Liubov Popova (1889-1924). Πρόκειται για ένα μεγάλο εγχείρημα που συγκεντρώνει περίπου 350 πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, κατασκευές, ανακατασκευές, φωτογραφίες και αρχειακό υλικό, με σκοπό εστιάσει και να καταδείξει την πορεία του Κονστρουκτιβισμού μέσω των δύο πρωτοστατών του κινήματος. Παρακολουθώντας την γένεση, τη διαμόρφωση των αρχών του και τις επεκτάσεις του Κονστρουκτιβισμού, η έκθεση περιλαμβάνει επίσης σχέδια για σκηνικά θεάτρου, εξώφυλλα περιοδικών, μοτίβα για υφάσματα και ενδύματα, ενδεικτικά της ένταξης της τέχνης στην παραγωγή και στην καθημερινή ζωή, αλλά και της συμβολής των δύο καλλιτεχνών στην προαγωγή της εικαστικής δημιουργίας της εποχής τους σε πρωτοπορία.

Πιο συγκεκριμένα, πάντως, οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν 350 έργα, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται καμβάδες από τη σειρά των «Ζωγραφικών Αρχιτεκτονημάτων» της Popova (1917-1919), κινηματογραφικές αφίσες, κοστούμια και σκηνικά του Rodchenko. Ενδεικτικά αναφέρονται οι αφίσες για την κλασική ταινία «Το Θωρηκτό Ποτέμκιν» σε σκηνοθεσία Σεργκέϊ Αϊζενστάιν το 1925.
Εξέχουσα θέση στην έκθεση έχουν τα έργα των δυο καλλιτεχνών που είχαν παρουσιαστεί στην ιστορική έκθεση του 1921 με τίτλο "5 x 5 = 25" και για την οποία οι δυο καλλιτέχνες συνεργάστηκαν με τους συναδέλφους Aleksandra Ekster, Aleksandr Vesnin and Varvara Stepanova. Μεταξύ των έργων αυτών είναι και τα διάσημα μονοχρωματικά ζωγραφικά έργα του Rodchenko «Καθαρό Κόκκινο Χρώμα», «Καθαρό Κίτρινο Χρώμα» και «Καθαρό Μπλε Χρώμα»..."
Προσθέτω ότι μπορεί κανείς να δει αποσπάσματα και από δυο χαμένες ταινίες της εποχής, που κυριολεκτικά με καθήλωσαν. Γενικά όλη η έκθεση ήταν στημένη με εξαιρετικό τρόπο. Στη σοφίτα είδα και έργα παιδιών επηρεασμένα από τα έργα που είδαν...
Μετά κουρασμένος πήγα για ...κούρεμα(10 ευρώ, εξαιρετική περιποίηση και λούσιμο μετά!). Στη συνέχεια ανάπαυση στο ξενοδοχείο και μετά Ροτόντα. Ο Ρωμαϊκός ναός, που δέχτηκε χριστιανικές και μουσουλμανικές παρεμβάσεις, παραμένοντας εντυπωσιακός. Έβγαλα αρκετές φωτογραφίες:








Γύρω από τη Ροτόντα, είχε τα απίστευτα "γυράδικα". Αδύνατον να αντισταθώ. Έφαγα ένα χορταστικότατο γύρο με πίτα:

...Και μετά έπεσα πάνω στη... Μπάρμπι, κατά κόσμον Έλενα Ράπτη, που κοσμεί με φωτογραφία της κτίριο δίπλα στην Καμάρα, τόπο συνάντησης των Θεσσαλονικέων και μάλλον το δημοσφιλέστερο σημείο ραντεβού, όπως ήταν στην Αθήνα ο "Μπακάκος".


Ήρθε όμως η ώρα που άνοιγε η Έκθεση και το καθήκον με καλούσε:

Μετά με αποζημίωσε με το απραπάνω ο εκπληκτικός Βασίλης Παπακωνσταντίνου, που όργωνε τη σκηνή σαν έφηβος και μας χάρισε μοναδικές στιγμές.

Αποσύρθηκα τραγουδώντας...

Συνεχίζεται

Δεν υπάρχουν σχόλια: